Kysymys:

Ainakin täällä päin katujen pintoja uusittaessa vanha pinta jyrsitään paikoitellen pois. jyrsityn ja vanhan pinnan saumaan jätetään noin 2cm korkuinen, jyrkkäreunainen porras.

Vaikka tämän yli ajaisi ryömimisnopeudella, täräyttää sauma auton epämukavasti. Renkaan runkoa käy sääliksi.

Entäs jos pian tämän jälkeen havaitsee ajossa voimistunutta ravistusta, ja toteaa renkaan runkoon tulleen vaurion, kuinka syyllisen voisi osoittaa olevan tien korjaajan?

Olisi huomattavasti yksinkertaisempaa jos se reuna AINA viistettäisiin, niin ei tulisi riskiä aiheuttaa rengasvauriota.

Tapio Ketonen:

Missä päin tehdään vain kahden sentinkorkuisia reunoja? Minun havaintojeni mukaan ne reunat ovat yleensä vähintään viisisenttisiä, usein korkeampiakin.

Terävä reunus aiheuttaa todella kovan iskun. Tuo kaksisenttinen nyt ei vielä tunnu missään, mutta viisisenttinen ja sitä korkeammat alkavat jo olla sellaisia tärskyjä, että siinä ovat renkaiden lisäksi vaarassa pyöräntuennatkin. Jos on tullut ajetuksi tuollaiseen vähänkin vauhdikkaammin, on syytä käydä tarkastuttamassa pyöränkulmat.

Nykyisin vallalla oleva sairas muoti ylimatalien rengasprofiilien käyttöön pahentaa tilannetta. Renkaan ilmatila on matala, jolloin joustovara on pienempi, ja tärskyjen vaikutus on suurempi. Yllättävän harvoin vaurioita kuitenkin tulee renkaisiin, mutta vanteet ovat vaarassa. Ja kun alumiinivanteeseen on tullut mutka reunaan, se on sitten siinä. Sitä ei passaa edes yrittää oikaista, sillä valettu alumiiniseos ei liiemmin kestä taivuttelua edestakaisin ei välttämättä edes sitä ensimmäistä taivutusta. Murtumavaara on suuri, vannekauppaan vain. Peltivanteen reunaan tulleen pienen taipuman voi varovasti naputella suoraksi ilman mitään riskejä.

Nykyisn kun joka ukon ja akan taskussa on kännykkä, eikä sellaista enää edes halutessaan saa ilman kameraa, vaurion dokumentoiminen on kyllä helppoa. Otetaan kuva tiessä olevasta reunuksesta ja vaurioituneesta vanteesta, kuvaanhan jää myös tieto ottamisajankohdasta. Minkään kahden sentin reunuksen perusteella korvauksia ei kuitenkaan tipu, koska sellainen ei vielä aiheuta vaurioita normaalipaineiselle renkaalle ja sen sisällä olevalle vanteelle.

Totta ihmeessä reuna pitäisi aina joko viistota tai täyttää massalla. Viistoaminen on kuitenkin sikäli huono keino, että siihen kohtaan tulee väkisin raita, jossa asfalttikerros jää liian ohueksi, eikä se pysy kunnolla kiinni. Sitten siinä on taas kuopan alku..

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.