Kysymys:

Ajo-oikeuden kavennustalkoot saannevat jatkoa siten että ensi vuonna ei saa ajaa raskasta pakettiautoa työkäytössä ilman viikon kestävää huuhaa kurssia ja vielä maksa siitä ilosta kuulemma 750 euroa. Olen rakennusalan urakoitsija ja olen yrittänyt googlailla Trafin, autopedian,ym,ym,ym sivuilta mikä ihme on raskas pakettiauto? En ole löytänyt mistään kilorajaa tavallisen pakettiauton ja raskaan pakettiauton välillä. Mikä on ero esim. "ducato-boxer-jumper-sprinter-luokassa". Pitääkö ruveta kuljettamaan työkalut ja tarvikkeet ja miehet töihin kolmella henkilöautolla ja isoilla jarrullisilla peräkärryillä?

Tapio Ketonen:

Enpä minäkään tunne moista termiä. On vain pakettiauto, ja sitä raskaampi onkin sitten kuorma-auto. Näistä liikenneasioista kirjoittelevat monet sellaiset, jotka eivät tunne asioiden oikeita nimiä. Oletan, että se raskas pakettiauto -nimi tarkoittaa kuorma-autoa, ja periaatteessa sama auto voi olla joko paketti- tai kuorma-auto. Riippuu vain siitä, millaiseksi sen suurin sallittu kokonaismassa on merkitty, ja mihin ajoneuvoluokkaan se on tyyppihyväksynnässä merkitty.

Kuorma-autoa voi ajaa ammatikseen vain, jos on käynyt sen "viikon huuhaa-kurssin". Sitä en osaa nyt sanoa, koskeeko se myös sitä, että lähdetään firman varastolta ja viedään työkaluja sekä tarvikkeita työmaalle samalla kun mennään itsekin töihin.

Kaikkiaan viime vuonna tehdyt ajokorttiuudistukset ovat aivan syvältä. Olisi ollut paljon fiksumpaa, jos niitä ei olisi tehty lainkaan. Nythän jo opetuslupapykälässä otetaan takaisin, kun ministeri Kyllönenkin havaitsi, että se kehitti autokouluille mahtavan rahastusautomaatin. Myös vaatimus ammattipätevyyskoulutuksesta on aivan joutava. Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä olisi aivan hyvin voitu jättää säätämättä, eikä siitä Suomen liikenneturvallisuus olisi heikentynyt. Ei se tuosta laista ole parantunutkaan eikä näin tapahdu jatkossakaan. Tämäkin järjestelmä on kehittänyt joillekin tahoille mainion rahastusautomaatin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.