Kysymys:

Onko Tuulilasissa mitattu sileän ja karkean asfaltin eron vaikutusta polttoaineen kulutukseen?

Oma kokemus kevään karkean asfaltin ja näin syksyn tullen sileän asfaltin, saatikka sitten uuden asfaltin hyöty polttoaineen säästössä on ajotietokoneen mukaan samalla ajoreitillä jopa puoli litraa sataselle, sateen kasteleman tien kulutuslisä on taasen n. 0.2 - 0.3 l/100km. Toki mukana voi olla hiukan tuulisempaa ilmaa noiden sateiden aikana mutta kyllähän se tuo märkä tie lisää vierintävastusta mutta onko sitä lehdessä testattu, en ainakaan muista näin äkkiseltään.

Joskus vaan noissa eri autolehtien vertailuissa missä samanlainen auto kuin itsellä nuo maantiekulutukset vaikuttavat oudon suurilta ja joskus toki pienemmiltä mitä itse olen maantiellä autollani päässyt.

Tapio Ketonen:

Edes ääni ei synny tyhjästä, ja karkealla tiellä rengasmelu sekä auton sisään mutta myös ulos on paljon suurempi, joten eiköhän liene selvää, että kulutuskin on suurempi. Emme ole mitanneet noita kulutuseroja, kuten emme myöskään märän tien vaikutusta. Kun rengas kuitenkin pumppaa vettä pois renkaan ja tien kosketuskohdasta, tässäkin tehdään työtä, ja työn tekeminen vaatii energiaa.

Eri olosuhteissa ajettujen testien kulutuslukemat antavat lähinnä vain suuntaa. Lämpötila, tuuliolosuhteet, tienpinnan kosteus ja karkeus - niin moni tekijä vaikuttaa kulutukseen. Vertailu on kulutusmittauksen osalta paljon tarkempi, kun osallistuvat autot ajavat samaan aikaan saman matkan, ja kuljettajiakin vaihdetaan määrävälein. Tällöin osallistuvien autojen keskinäiset kulutuserot saadaan selville hyvinkin tarkkaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.