Kysymys:

Olen aikanaan tehnyt silloiselle AKE:lle (nyttemmin Trafi) tietojen luovutuskiellon auton rekisterinumeron perusteella. Ajatuksena oli, että yksityisyyden suoja paranee, kun auton kautta kukaan ei voisi urkkia selville esim. osoitettani.

Samalla kuitenkin yllätyksekseni loppuivat merkkiorganisaation asiakaslehtien ja muun promo-materiaalin postitukset ja kaikki maahantuojan ja jälleenmyyjän tiedotteiden tulo, koska maahantuoja ilmeisesti kerää tiedot Trafin rekisterin pohjalta eikä pidä omaa osoitteistoa. Voiko tästä aiheutua ongelmia, jos jokin huoltotiedote tai takaisinkutsu ei saavutakaan auton omistajaa?

Ainakin jälkimarkkinointi kärsii, koska uusien autojen esittelykiertueista tai muista happeningeistä ei tule mitään henkilökohtaista infoa.

Tapio Ketonen:

Trafin rekisteristähän ne maahantuojat osoitetiedot ostavat. Oman osoitteiston ylläpitäminen olisi liki mahdotonta, kun kaikki eivät tahdo tehdä niitä muuttoilmoituksia edes Väestörekisterikeskukseen.

Jos osoitetietoa ei saa luovuttaa, niin silloin kyllä kaikki mainosposti jää saamatta. Sama koskee myös maahantuojan lähettämää muutakin postia, myös takaisinkutsuja. Periaatteessa maahantuoja voisi tällaisessa tapauksessa kääntyä jälleenmyyjän puoleen ja pyytää sitä lähettämään takaisinkutsukirje, sillä autoliikkeestä kyllä löytyy auton uutena ostaneen osoitetieto. Tällaisessa tapauksessa liike varmaankin käyttäisi hallussaan olevaa osoitetietoa, onhan se asiakkaan etu.

Esittelykiertueista ja muista kisanristiäisistä kyllä pääsee aika tehokkaasti eroon, mutta eikö siihen tietojen luovutuskiellolla juuri pyritäkin? Sen sijaan se ei estä saamasta selville osoitettasi, jos joku sen jostakin syystä haluaisi selvittää. Helpoin keino on seurata, minne autollasi ajat.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.