Kysymys:

Moi,

Miten suuri öljynkulutus vaikuttaa katalysaattorin kestoikään? Esim. VAG-konserni pitää normaalina öljynkulutuksena 1l/1000km, joka mielestäni on täysin kohtuuton kulutus. Esimerkkinä kaverini Polo GTI -11 mikä kuluttaa 0,5 / 1000km. Autoa ei otettu tarkastukseen, koska normaalin rajoissa. www.vagarena.fi lukeneena siellä on ollut mainintaa, että useimmissakin ko. mallin autoissa kulutus on ollut suhteellisen suurta.

Neste-Oilin läpyskää voiteluaineopasta lukiessani pysähdyin kohtaan sivulla 23, jossa sanotaan: "Öljyn kulutuksen on pysyttävä pienenä. Palamaton öljyhöyry pinnoittaa katalysaattorin aktiivisen jalometallin ja estää pakokaasujen puhdistusreaktion."

http://www.neste.fi/binary.aspx?path=2589;2655;2698;2706;3306;3308&page=3308&field=FileAttachment&version=11

Tarkoitetaanko tuolla "pienellä öljynkulutuksella" juurikin tuota luokkaa useita litroja jopa yli kymmenen litraa huoltovälillä? Kaverin tapauksessa 15 l öljyä Longlife-huoltovälillä, mikä VW:llä on 30tkm/2v kumpi tulee ensin. Tosin autolla ei ole noin pitkään päästy vaan huoltoon kutsu on kilahtanut 22 tkm kohdalla.

Kestääkö katalysaattori ja miten edetä ensimmäisessä katsastuksessa jos päästöt eivät menekään läpi?

Tapio Ketonen:

Valmistajien ilmoittamat "normaalit" öljynkulutuslukemat ovat todellakin puistattavia. Miltei kaikki valmistajat ilmoittavat normaaliarvoksi vähintään 0,5 l/1000 km. Tämä lukema on ollut käytössä jo ennen toista maailmansotaa, ja nykymoottoreille se on aivan tolkuton. Mutta kun vanhoissa oppikirjoissa sellainen lukema on ollut, niin eiväthän valmistajat tuosta hevin luovu. Tämän käytännön ansiosta maahantuojat eivät joudu maksamaan takuukorjauksia, vaikka moottori tosiasiassa pitäisikin korjata tai vaihtaa.

Tuo esimerkki 15 litraa öljyä 30 000 km aikana on juuri mainio esimerkki järjettömästä öljynkulutuksesta. Litra öljyä tuhannelle kilometrille tarkoittaa, jos kulutus on vaikkapa 6 l/100 km, että moottorissa poltetaan 1,7-prosenttista öljyseosta. Tuohan miltei riittäisi kaksitahtimoottorin voiteluun, monissa käytetään 2-prosenttista öljyn ja bensiinin seosta!

Lomglife-öljyjen ja huoltovälien käytössä ei ole mitään järkeä niissä tapauksissa, jolloin moottori kuluttaa öljyä. Tulee edullisemmaksi kaataa moottoriin tavallista öljyä ja vaihtaa se useammin.

Moottoriöljyssä on metallia sisältäviä lisäaineita, joten sen polttaminen voi aiheuttaa metallimolekyylien kerääntymistä katalysaattorin aktiivisille pinnoille. Se taas heikentää puhdistustehoa. En silti usko, että katalysaattorin teho kovin nopeasti tuosta syystä heikkenisi uusimista vaativalle tasolle. Ei tuo silti sen ikää pitemmäksikään tee.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.