Kysymys:

Käytin alkuviikosta Tojottimeni(LC 150 vm. 2009) 75 tkm huollossa Porvoon autotarvikkeessa, joka on paikallinen Tojon merkkihuolto täällä päin Suomea. Kyselin huollon valmistuttua huoltoneuvojalta auton tietokoneen vikamuistin lukemisesta, ja vastauksena sain, ettei tätä tehdä normaalissa huollossa ellei jokin merkkivaloista pala ilmoittaen viasta. Mielestäni tämä tuntuu hieman oudolta, vai olenko saanut väärän käsityksen markkinamiesten puheista kun käytän merkkihuoltoa jonkin muun sijaan kuvitellen sen tuovan jotain muutakin lisäarvoa kuin leiman huoltokirjaan. Sinänsä nuo öljyt ja suodattimen ja kardaanin rasvaamisenhan pystyy tekemään vaikka itse kun on vain tieto mitä laatua ja minne.

Tapio Ketonen:

On tosiaan hieman outoa, ettei testeripistoketta kytketä, mutta olen kyllä havainnut itsekin, että huolloissa on usein toimittu näin. Ilmeisesti kyseessä on ajan säästäminen, vaikka testerin käyttö veisikin vain muutaman minuutin. Ilmeisesti kokemus on osoittanut, että testerin käytöstä ei ole hyötyä, jos moottorin merkkivalo ei pala.

Sinänsä merkkihuolto ei tuo lisäarvoa ei-merkkihuoltoon verrattuna, huoltokirjan voi leimata muukin kuin merkkiliike, ja siellä onnistuu huoltaminen siinä kuin merkkikorjaamossakin. Merkkihuollossa huollattaminen ei ole edellytys takuun voimassa pysymiselle. Käytännössä merkittävin etu merkkihuollon käytöstä on siinä, että siellä tehdään kampanjaluontoiset huolto- ja korjaustoimenpiteet, joista muilla korjaamoilla ei ole edes tietoa. Myös takuukorjaukset tehdään ainoastaan merkkikorjaamoilla takuuseen, muilla verstailla niistäkin joutuu yleensä aina maksamaan.

Itse huoltaminenkin onnistuu, mutta tällöin voi olla hankalaa pystyä tarvittaessa osoittamaan, että huolto on tehty oikein ja ammattitaitoisesti.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.