Kysymys:

Miten uuden auton sisäänajo olisi parasta suorittaa? Käyttöohjekirja ei kerro paljoakaan. Siinä varoitetaan tekemästä voimakkaita jarrutuksia ensimmäisten 100 km:n aikana. Ei tule mieleen, mitä vahinkoa voisi tapahtua, vaikka jarruttaisikin voimakkaasti. Toki uusina jarrujen pito ei ole parhaimmillaan. Lisäksi kehotetaan välttämään kaasun painamista pohjaan sekä voimakkaita kiihdytyksiä.

Jos tulee moottorivaurio sisäänajoaikana ja muistista nähdään, että konetta on kierrätetty lähelle punarajaa, voisiko valmistaja kieltäytyä korvaamasta? En tarkoita sellaista tilannetta, jossa moottori on karannut ylikierroksille vaihtovirheen seurauksena.

Ja mikä olisi turvallinen km-raja, jonka jälkeen voi siirtyä käyttämään moottorin maksimipyörintänopeutta ja kiihdyttämään täydellä kaasulla (Suomen nopeusrajoitusten puitteissa)? Tykkääkö CVT-vaihteisto huonoa nopeista kiihdytyksistä, lähinnä ajattelen metallilamellihihnan kestävyyttä?

Tapio Ketonen:

Nykyiset moottorit eivät tarvitse mitään erityisiä sisäänajoja. Riittää, kun ajtaan likimain normaalisti. Moottorinohjaus huolehtii, ettei kone kierrä liikaa, Niinpä ei erityisiä kierroslukurajojakaan enää tarvita. Muistiin jää yleensä merkintöjä vain sallittujen käyntinopeuksien ylityksistä.

Suomen rajoitusten puitteissa tapahtuvat kiihdytykset eivät paljon konetta rasita, joten niidenkään kanssa ei tarvitse olla erityisen varovainen.

CVT-vaihteistossa kuluminen on suorassa suhteessa läpi vietyyn tehoon. Kovat kiihdytykset siis kuluttavat enemmän variaattorihihnaa kuten muitakin voimansiirron osia. Metallilamellihihna on kuitenkin mitoitettu aika reilusti, joten ei sitä kovin helposti saa ajetuksi loppuun.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.