Kysymys:

Mikä mahtaa olla syynä että toyota ilmoittaa massiivisista takaisin kutsuista jatkuvasti, mutta en ole saanut yhtään vaikka moni olisi ollut minun autolleni? Olen ajanut toyotalla vuodesta -86 ja toyota oli aikoinaan luotettava auton valmistaja, mutta on aika kaukana siitä tänä päivänä. Eikai asiakkaan kuulu itse kysyllä moisista asioista koska ei tiedä mikä vakava vika iskee kun ei korjata vaikka pitäisi? Tämä jos mikä tuntuu asiakkaan huijaamiselta ja alkaa olla mitta toyotan kanssa täynnä.

Tapio Ketonen:

Takaisinkutsuista ilmoitetaan kirjeellä niiden autojen haltijoille, joita takaisinkutsu koskee. Toyota valmistaa kymmeniä eri automalleja, ja suuri osa takaisinkutsuista on koskenut malleja, joita ei Euroopassa myydä. Uusin takaisinkutsu koskee mm. Yarista, sen ohjaustehostimen elektroniikassa on havaittu ongelmia. On epätodennäköistä, että tätä takaisinkutsukampanjaa olisi ehditty vielä missään toteuttaa. Aikanaan sitten posti tuo kirjeen, jossa pyydetään varaamaan aika korjaamolle.

Suurin osa takaisinkutsuista koskee USA:ta, koska siellä on lähes neuroottiset kuluttajansuojalait. Siellä on vaarana, että jos jokin vika on edes osasyynä onnettomuuteen, valmistaja voi joutua maksamaan tällaisia tapauksia haukkoina vaaniville lakimiehille miljoonien korvauksia. Ja saavathan toki myös mahdollisesti onnettomuuteen joutuneetkin siitä summasta pienen osan. Kuitenkin käytännössä suurin osa noista takaisinkutsuista on merkitykseltään aika mitättömiä. Ne koskevat usein satojatuhansia autoja, koska valmistusmäärät ovat valtavia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.