Kysymys:

Ostin otsikon mukaisen auton joulukuussa 2010 (oli autokaupan esittelyauto). Autolla oli ajettu reilu 3500 km. Olen ajanut nyt n 12000 km ja seurannut polttoainekulutusta, joka on noin 7 litraa sadalla. Olen laskenut kulutuksen tankkauksen yhteydessä, koska en luota ajotietokoneen näyttöön (näyttää 0,3–0,5 litraa enemmän). Mielestäni kulutus on kohtuuttoman suuri valmistajan ilmoittamiin lukemiin verrattuna (Maantie 4,7, kaupunki 6,7 ja yhteinen 5,4). Oma ajoni on pääsääntöisesti maantieajoa, ja kuormaa ja matkustajia ei ole kyydissä.

Edellinen autoni oli vm. 2008 Toyota Avensis 2.0 D-4D 126 Linea Sol Technical Wagon, jonka keskikulutus omassa ajossani oli 4,9–5,7 litraa sadalla riippuen vuodenajasta.

Olen käynyt autoliikkeessä keskustelemassa asiasta kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla totesivat vain, että uusi auto kuluttaa enemmän ja ulkonakin on pakkasta. Toisella kerralla autoon ajettiin uusi ohjelmistopäivitys ja sanoivat, että ajele muutama tankillinen ja seuraa tilannetta. Kulutus on pysynyt edelleen samana, ehkä desin tipahtanut.

Mielestäni oma ajotapani on taloudellinen ja pyrin ajamaan aina mahdollisimman suurella vaihteella. Onko tämä uusi auto maanantaipainos vai onko Toyota vaihtanut kehityksen suuntaa? Onko minulla mahdollisuus pyytää hyvitystä autosta tai vaatia tarkempia tutkimuksia asiassa? Onko asia tullut esille esim. taksikuskien kanssa keskustellessa, tuntuu kuitenkin olevan aika suosittu taksiauto?

Tapio Ketonen:

Nykyautoksi tuo kulutus kieltämättä näyttää aika korkealta. Oikeastaan ainoa tapa saada selville, onko tuo normaalia, olisi se, että ajettaisiin sama lenkki tuolla ja toisella samanlaisella autolla. Jos kulutuksissa tällöin on selvä ero, silloin on jotakin pielessä.

Toki merkkikorjaamon pitäisi pystyä tutkimaan, että esimerkiksi syöttö on kohdallaan. Olisi ehkä myös hyvä tarkastaa, että jakopään ajoitus on varmasti kohdallaan. Jos nokka-akseli on yhden hampaan verran pielessä, kone voi käydä, mutta teho ja sen myötä kulutus ovat pielessä.

Myös tuon hiukkassuodattimen toiminta ja kunnossaolo olisi syytä tarkastaa. Se on ongelmallinen varuste, jonka tukkeutuminen saattaa ensi vaiheessa nostaa kulutusta.

Sinänsä missään ei määrätä, että ilmoitetuilla EU-kulutuksilla pitäisi olla mitään tekemistä käytännössä toteutuvan kulutuksen kanssa. EU-kulutukset mitataan laboratoriossa tietyn menetelmän mukaan. Nykyisin ne alkavat entistä enemmän poiketa käytännössä mitatuista lukemista, koska valmistajat optimoivat voimansiirron välityksiä ja moottorin ominaisuuksia siten, että saavutettaisiin mahdollisimman pieniä CO2-päästöarvoja eli virallisia kulutuslukemia. Tämä voi käytännön kulutusten kannalta olla huono asia, mutta siihen eivät EU-virkamiehet tuijota kuten virallisiin lukemiin.

 

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.