Kysymys:

Tuttavan kanssa tuli väittely Toyota Corollan vm.92 EE90-sarjan (eli vm87-92 korimalli) moottorivaihtoehdoista. Kaverini väitti nähneensä aikanaan uutena hankitun vuoden 1992 Corollan 1,3i 16v koneella (siis korimalli EE90).

Itse puolestani väitän, että tuossa vanhemmassa mallissa 1,3 ja 1,3i-koneet ovat aina olleet 12-venttiilisiä. Olenko oikeassa vai onko tiedossanne, että uudemman 100-sarjan moottori olisi ennättänyt eksyä vanhemman korimallin keulalle vuonna 1992 ennen korimallin vaihtumista? Toisin sanoen jäänkö kahvit velkaa?

Tapio Ketonen:

Kyllä se 16-venttiilinen 1,3-litrainen EE90:n keulalla on asennettu sinne jälkikäteen. Se 16-venttiilisyys tuli pikkukoneeseen ymmärtääkseni vasta 1997 tulleeseen mulkosilmämalliin. Sitö ennen venttiilejä oli vain 12 eli kolme sylinteriä kohti.

EE90-malliin (ja sen rinnakkaismalleihin) tuli kyllä 16-venttiilinen jo alusta eli vuodesta 1987 alkaen, mutta se moottori oli 1,6-litrainen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.