Kysymys:

Haluaisin ystävällisesti tiedustella, tietääkö Ketonen, onko v.1973 ollut myytävänä sellaista Toyotaa kuin Corona Mark 1 ja mitä se on maksanut?

Palvelun "igs.kirjastot.fi" ja "Kysy kirjastonhoitajalta" kautta sain viitteet Tuulilasin (12/73) ja Tekniikan maailman (3+4/73) tiettyihin numeroihin, mutta tiedot koskivat vain Mark 2:ta, jota oli kahta hintaluokkaa : 289000mk ja ja 23900mk.

Tarvitsen tietoa perinnönjakoa varten. 99,99% nettihauista antaa tulokseksi vain Mark 2:n.Kansainvälisillä sivustoilla Corona Mark 1 on kirjoituskoneen korjauskasetti. Suomenkielisiltä sivuilta löytyy muistaakseni pari varaosakauppiasta, jotka kauppaavat Toyota Corona Mark 1:n varaosia ja Toyotan historiikki, jossa sanotaan käytetyn Corona Mark 1:n moottoria (90 hv) Corollaan. Onko Ketosella tietoa Toyota Corona Mark 1:n hinnasta vuonna 1973?

Tapio Ketonen:

Corona Mark I oli kyllä vielä tuolloin myynnissä, vaikka ensimmäisen polven Carina olikin sitä jo syrjäyttämässä. Mark I:ssä oli 1,6-litrainen moottori, jonka tehoksi ilmoitettiin 90 hv. Mittausnormi oli tuohon aikaan vanha amerikkalainen SAE-normi, joka antoi ns. Mikkihiiri-hevosvoimia. Tässä mittaustavassa moottori ei joutunut pyörittämään mitään apulaitteita, joten häviöitä ei huomioitu. Paremman eli nykykäytäntöä vastaavan DIN-normin mukaan tehoa lienee ollut noin 70 hv.

Vuonna 1973 maaliskuussa pidetyn Helsingin kansainvälisen autonäyttelyn alla Tuulilasi julkaisi suuren automarkkinakatsauksen. Siinä Toyota Corona 1600 Mk I:n hinnaksi ilmoitettiin 17 880 markkaa.

Kaivetaanpa muutamia hintoja esiin vertailun vuoksi. Esimerkiksi Saab 96 V4 maksoi 16 900 mk, Opel Kadett 1200 15 900 mk, neliovinen Ford Taunus 1600 17 860 mk. Kaksiovinen Corolla 1200 maksoi 13 950 mk ja Fiat 124 18 460 mk. Lada 1200:n hinta oli 12 200, 20 mk enemmän kuin VW 1200 eli peruskupla.

Mark I oli tanakka ja luotettava ajopeli, vaikkei sen ajettavuus senkään ajan kriteerein ollut huippuluokkaa. Tämän päivän arvostelijat tuomitsisivat sen yksinkertaisesti kamalaksi.

Jos sellainen auto löytyisi tänä päivänä jostakin virheettömänä, sen arvo olisi varsin korkea, sillä kyseessä olisi harvinainen ajopeli. Valitettavan monesta tällaisesta ei kuitenkaan ole enää kuin muisto jäljellä, ja jos auto vielä sattuisikin olemaan muodossaan, siinä ei olisi paljon perikunnalla jaettavaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.