Kysymys:

Ostin Toyota Yariksen (automaatti ) tammikuussa 2014 . Eräänä aamuna auto ei inahtanutkaan. Akku oli tyhjentynyt yön aikana, vaikka olin ajanut joka päivä noin 50 km päivittäin Toyotan huollossa ,sanottiin ettei mitään vikaa löydy.He latasivat akun ja toivoivan sen taas kestävän jos ostaisin yllapitolaturin ja pitäisin sen päällä yön yli.

Minulla on lämmin talli omakolitalossa ja ovet lukossa, siksi minun ei tarvitse lukita auton ovia yön ajaksi. Samoin he kehottivat minua poistamaan avaimen virtalukosta vaikka kaikki sähkönkuluttajat olivat pois päältä ja avain ääriasennossaan mistä sen voi poistaa. Minulla on yli 40v kokemus auton ajoista eikä ole koskaan tullut ajatusta poistaa avainta virtalukosta.

Edellinen autoni Mazda 6 oli viime vuonna pois liikeenteestä yli 4 kk sairauden takia ja kun taas sain ajaa autollla auto lähti käyntiin heti.Autoissani oli vamasti yhtä paljon automaattikkaa kuin nykyisessä: Kello ainakin on päällä. Nyt herää kysymys, mistä johtuu akun tyhjeneminen ja yhdessä yössä?

Tapio Ketonen:

Jos akku tyhjenee yhdessä yössä, joko virrankulutus on huomattavan suurta, tai sitten akussa on vikaa eli sisäinen oikosulku. Virrankulutus on helppo mitata irrottamalla akusta toinen kaapeli ja kytkemällä akun navan ja irrotetun kaapelin väliin ampeerimittari.

Eräs lukija kertoi vihjeenä, että mittaukseen voi käyttää myös pihtivirtamittaria, jota käytetään siten, että mittauspihti asetetaan akun johtimen ympärille. Miinusjohto on yleensä helpoimmin käsillä. Esimerkiksi Bilteman valikoimissa on sopiva, noin 50 euroa maksava laite. Myös Motonetissä näyttäisi olevan msamanhintainen laite myynnissä.

Nykyisissä autoissa on aika paljon erilaisia virrankuluttajia, joten aivan normaalitilanteessakin virtaa kuluu muutaman milliampeerin verran. Tuossa tapauksessa virtaa pitää kuitenkin mennä jo useampia täysiä ampeereja. Esimerkiksi seisontavalot, rekisterivalot ja mittarivalot kuluttavat yhteensä nin 50 W eli 4 ampeeria, joten tuo voisi riittää viemään akun likimain tyhjäksi 10 tunnin aikana. pelkkä tavaratilan valo ei välttämättä siihen pysty, Toyotasta kun puuttunee sisävalojen automaattinen sammutus, joka oli eurooppalaisissa autoissa jo vuosituhannnen vaihteessa.

Avaimen ottaminen pois virtalukosta on kyllä aivan fiksu neuvo. Joissakin nykyautoissa pelkkä avaimen kääntäminen nolla-asentoon ei vielä kytke kaikkia virrankuluttajia pois. Näin käy vasta sitten, kun virta-avain vedetään edes hetkeksi pois virtalukosta. En tiedä, käykö Yariksessa juuri näin, mutta eipä tuo haittaakaan.

Nykyautoissa on kyllä valtava ja jatkuvasti kasvava määrä elektroniikkaa. Todennäköisesti Yariksessakin on enemmän tietojenkäsittelykapasiteettia kuin niissä Apollo-avaruusaluksissa, joilla amerikkalaiset lensivät kuuhun 45 vuotta sitten. Varmaan elektroniikan määrä on kasvanut siihen Mazdaankin verrattuna, mutta silti akun ei pitäisi tyhjentyä, ellei jotakin ole jäänyt päälle

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.