Kysymys:

Muutama kysymys liittyen otsikon autoon.

1. Penkinlämmittimen johdotukset lähtivät irti kun käsijarrua fixailtiin. Missä järjestyksessä penkinlämmittimen kolme liitintä järjestetään?

2. Jarrut laahaavat - vinkuu ajoittain. Viivoilla selvisi, että oikea jarru ottaa aikaisemmin kiinni kuin vasen puoli. Samalla tuntuu, että oikean puolen jarrulevy kuumenee. Mitä voisi yrittää tehdä?

3. Jos kaveri voisi fixata autoa, niin mistä hankkia varaosat? Mistä tietää, että hankkii autoon oikeat varaosat?

Tapio Ketonen:

1. Eipä ole Yariksen kykentäkaaviota eikä edes Yarista käytettävissä. On parasta, että käännyt Toyotat ja niiden sähkökytkennät tuntevan asentajan puoleen.

2. Ensimmäiseksi pitää hankkia valmiiksi reilusti uutta jarrunestettä, uudet jarrupalat sekä etujarrusylinterien tiivisteet ja suojuskumit kumpaankin pyörään. Jarrulevyissä on kulumisvaraa hyvin vähän, joten jos vaikuttaa siltä, että levyt ovat ohentuneet liiaksi - paksuus edessä alle 16 mm, takana alle 8 mm - levyt pitää uusia. Jo paksuus riittää, on tarkastettava levyjen pintojen kunto. Kovin liukkaiksi kiillottuneita levyjä voi yrittää karhentaa karkealla hiomapaperilla tai smirgelikankaalla.

Sitten jarrut pitää purkaa ja painaa männät ulos sylintereistä, yksi kerrallaan. On ilmeistä, että jarrunesteitä ei ole vaihdettu riittävän usein, ja mäntien ja sylinterin väliin on kertynyt likaa, joka jumittaa. Toivottavasti se ei ole ennättänyt aiheuttaa mäntiin tai sylintereihin pahoja syöpymiä. Niiden pintoja voi yrittää saada kuntoon hyvin hienolla vesihiomapaperilla. Jos tämä ei onnistu, jarrusatulat pitää uusia.

Jos pinnat saadaan kuntoon, ne puhdistetaan huolellisesti. Sitten asetetaan uudet mäntien tiivisterenkaat ja suojuskumit paikoilleen, kootaan jarrut uusilla jarrupaloilla ja poistetaan ilmat. Näillä eväillä jarrujen pitäisi alkaa ottaa tasaisesti ja kuumenemisen loppua.

3. Parhaimmin sopivat osat löytyvät merkkiliikkeestä. Valitettavasti niiden hinnat ovat joskus kohtuuttoman korkeita. Seuraavaksi paran osien ostopaikka on ammattitaitoinen varaosaliike, jossa myyjät tuntevat autot ja tietävät osien sopivuuteen liittyvät visaiset knopit. Valitettavasti nopeasti yleistyneet tavaratalotyyppiset myymälät ovat ajaneet tällaiset osaajaliikkeet hyvin ahtaalle, monet ovat lopettaneet. Suurissa tavaratalotyyppisissä liikkeissä myyjien asiantuntemus on usein kovin ohutta.

Monissa varaosaliikkeissä on yhteisen markkinointiketjun kautta käytettävissä palvelu, joka näyttää rekisterinumeron perusteella, millaiset osat sopivat autoon. Tämäkään ei aina anna tarkkaa ja oikeaa tietoa, sillä joskus rakenteet ovat muuttuneet kesken vuotta, ja joissakin autoissa käytetään erilaisia osia riippuen siitä, missä maassa auto on valmistettu.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.