Kysymys:

Sisäpiirin tietoihin pohjautuen voin kertoa kaikille, etteivät toyotat ole niin laadukaita tekniikaltaan kuin kuvitellaan.
Luotettavuustilastoissa toyotat keikkuu aina kärjessä, mutta miksi?
Antakaas kun kerron. Japanilaiseen perinteiseen kuuluu ettei asiakas saa pettyä, joten Toyota huollot kautta maailman vaihtavat asiakkaan tietämättä ihan perushuolloissa esim. vaihteiston, turbon, kytkimen tms jos on pienikin epäilys että osa saattaa hajota. Näin ollen asiakkaat kerskuvat esson baareissa että Corollassa ei ole koskaan mitään vikaa, vaikka todellisuudessa krittisiä komponentteja on vaihdettu huollossa asiakkaan tietämättä ennenkuin särkyvät.
Ei hyvää bisnestä osien myynnin kannalta, mutta luotettavuus tilastojen kautta saavat asiakkaita ja hyvin menee.
Tiesitkö Ketonen tämän?

Tapio Ketonen:

Tiedän kyllä, että eräs Toyotan menestyksen salaisuuksista on hyvä asiakaspalvelu, mutta enpä kuitenkaan usko, että noita vaihteistoja ym. sentään kovin usein vaihdettaisiin. Tuohan muistuttaa vanhaa tarinaa Rolls-Roycesta.

Sen mukaan eräästä Rollsista katkesi jousi, ja omistaja soitti asiasta myyjälle. Tuota pikaa paikalle tuli tehtaan asentaja mukanaan uusi jousi, asensi sen paikoilleen ja lähti pois. Omistaja odotteli jonkin aikaa ja soitti lopulta myyjälle ihmetellen, missä lasku jousen vaihtamisesta viipyy. Myyjä ilmoitti: Hyvä herra, olette varmaan erehtynyt, Rollsista ei jousi katkea.

Toyotan myyntikatteet eivät noin hyvää palvelua kestä, joten jos näin on jossain tapauksessa tehty, enimmäkseen autot sentään pysyvät kunnossa. Sitäpaitsi on noissa sentään vikojakin kerrottu olleen. Jotkut ovat taistelleet moottorin öljynkulutuksen kanssa, ja joistakin on vaihteistoja hajonnut siten, että asiakkaat ovat itse joutuneet ostamaan kokonaan uuden laatikon.

Itselläni on kokemusta Toyotista omasta perhepiiristäni vähän yli 30 vuoden ajalta. Ne yksilöt ovat sattuneet olemaan erittäin luotettavia. Nykyisistä autoistani bensa-Hiace vuodelta 1981 on muuten erinomainen, mutta korin ruostuminen kiusaa. Vuoden 2000 Avensis sen sijaan on kuin uusi. Toki miltei uutena ruosteruojatun, alle 60 000 km ajetun ja koko ajan kuivassa tallissa säilytetyn auton pitää sellainen ollakin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.