Kysymys:

Olen ehkä ostamassa elämäni ensimmäistä omaa autoa. ja automaatti sen olla pitäisi. Kysyisin Toyotan Corollassa käyttämästä multimode vaihteistosta ja Avensiksessa käyttämästä portaattomasta vaihteistosta. Eli onko Tuulilasissa tietoa ko vaihteistojen vikaherkkyydestä, onko ollut vikoja yms, ovatko ongelmattomampia kun dsg vaihteisto?

Tapio Ketonen:

Pienempien Toyotien MultiMode-vaihteistot ovat itse asiassa samanalaisia kuin manuaalivaihteisto. Niissä on vain kytkin ja vaihteensiirto automatisoitu. MultiMode vaatii hieman totuttelua, ja sen toiminta on hieman hitampaa kuin tavallisella manuaalivaihteistolla, mutta kyllähän silläkin pärjää. MultiMode on yhtä taloudellinen kuin manuaalivaihteisto, koska siinä ei ole luistoa ja sen myötä energiahukkaa aiheuttavaa momentinmuunninta.

Periaatteessa toiminta on samalaista kuin Volkswagenin DSG-vaihteistoissa sillä erolla, että VW:n vaihteistoissa käytetään kaksoiskytkintä, eli ykkösen, kolmosen, viitosen ja seiskan voima siirtyy eri kytkimen kautta kuin kakkosen, nelosen ja kuutosen. Toyotan vaihteistossa kytkimiä on vain yksi. MultiMode-vaihteiston ongelmista ei ole kuulunut mitään, liekö syy, ettei ongelmia ole, vai onko niitä vaihteistoja sitten niin vähän.

Tuolta löytyy lisää tietoa ko. vaihteistosta:

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/minitesti-toyota-auris-14-d-4d-linea-sol-multimode

Avensiksen Mitidrive S on portaaton variaattorivaihteisto. Sellaista käytetään monissa autoissa, ehkä yleisin se on ollut Nissan Primerassa. Kyseessä on vaihteiston sisällä hyvin voideltuna toimiva metallihihnavariaattori, sellaiset ovat osoittautuneet hyvin kestäviksi ja luotettaviksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.