Kysymys:

Sain tuossa hankittua itselleni Subaru Justyn, vm.90. Auton otteessa ei lue oikeastaan mitään muuta kuin että se on Subaru. Edes Justyä ei mainita missään. Joku onnellinen sen on tuonut joskus ulkomailta. Mutta nyt leimalla törmäsi perin mielenkiintoiseen ongelmaan. Otteessa ei ole mitään mainintaa vähäpäästöisyydestä tai katalysaattorista, mutta Trafin tietokannassa on merkintä että kyseisessä menopelissä on katti.

Ruosteesta päätellen autossa on melko alkuperäisen kaltainen putkisto. Siinä ei ole missään vaiheessa kattia. Laitos on myös varustettu kaasuttimella ihan alunperin. En tiedä miten tuo aikaisemmin on leimattu, mutta nyt se tyssää katin puutteeseen. Jos tuohon asentaa itse katin johonkin väliin niin eikö se hajoa samantien kun autossa ei ole minkäänlaista lambdaa säätämässä bensansyöttöä? Maahantuojalta tiedustelin onko kyseistä menopeliä saatu ilman kattia, mutta maahantuojaa asia ei tunnu kiinnostavan pätkääkään. Ehkä johtuu siitä kun se on tuotu ulkomailta? Joten maahantuojasta ei ole apua.

Miten Trafin saisi tajuamaan että kyseissä autossa ei ole kattia koskaan ollutkaan ja jos ne edelleen sitä siihen vaatii niin miten siinä saa katin kestämään? Voiko katti muka toimia kaasuttimen kanssa? Kuulin tuossa villin legendan että Trafi kun on tehnyt näitä miljoonia maksaneita uudistuksiaan järjestelmään niin ovat suuressa viisaudessa merkanneet kaikkii vm.90-> oleviin autoihin katin vakioksi. Oli niissä sellainen tai ei. Ja kun haluat sen merkinnän pois niin pitää olla maahantuojan todistus ettei autossa ole kattia. Tiedä sitten paikkaansa pitävyyttä, mutta vahvasti oman auton kohdalla alkaa vaikuttamaan tuollaiselta. Koska otteessa ei mainita vähäpäästöisyyttä mitenkään tai edes kattia niin esim. etukäteen haettu päästötodistus ei kelpaa vaikka se korjaamon mukaan pitäisi mennä päästöistä läpi kun autossa ei kerran ole kattia. Ehkäpä näin noista vanhoista romuista päästään eroon..

Tapio Ketonen:

Jos auto on tuotu käytettynä, niin kyllähän jostakin arkistoluolan perukoilta pitäisi löytyä sen rekisteröintikatsastuspaperit. Ja kyllähän myös tieto auton historiasta Suomessa pitäisi olla auton rekisteritiedoissa, jos niitä ryhdytään tarkemmin kaivelemaan. Eivätköhän ne näy katsastusaseman tietokoneruudullakin.

Noista pitäisi löytyä tieto siitä, milloin ja missä rekisteröintikatsastus on suoritettu, ja millaisilla perusteilla auto on hyväksytty Suomen rekisteriin. Noiden päästöjen osalta se homma on aina ollut hyvin tarkkaa. Katalysaattoreita kyllä oli jo 1989 rekisteröidyissä autoissa, sillä siitä sai kohtalaisen hyvän alennuksen autoveroon.

Sinänsä katalysaattori voi olla kaasuttimenkin yhteydessä, mutta yleensä japanilaiset käyttivät kattiautoissa vähintään yksipistesuihkua. Subarun maahantuojan Subaru Nordic Ab:n innottomuus selvittää asiaa voi osin johtua siitäkin, että Justyjen aikaan Subarua toi maahan Aro-Yhtymä Oy. Tuskinpa sen ajan aineistoja on enää tallessa Aro-Yhtymällä, ja noinkohan niitä koskaan siirrettiin uudelle tuojalle. I.M. Suomi, mykyinen Subaru Nordic ei ole lainkaan tuonut Justya maahan.

Trafin Katastajan käsikirja sanoo näin:01.11.1990 tai sen jälkeen Suomessa valmistetun tai maahantuodun taikka 1.5.1991 tai sen jälkeen tullivalvonnasta luovutetun tai toimitetun henkilöauton (muun kuin uuden ha-mallin ja henkilöauton, jonka kantavuus > 760 kg......jne) tuli olla vähäpäästöinen tai täyttää 70/220/EEC +89/458/EEC tai US – 83 tai 40 % päästöjä alentava katalysaattori (voimaantulosäännös 245/1990)

Eli jos se auto on ensi kerran otettu käyttöön ennen 1.5.1991, silloin sellaisessa autossa ei ole vaadittu katalysaattoria.

On se kumma, että edelleenkin joillakin katsastusmiehillä on se valtion katsastusmonopolin aikainen asiakkaan kyykyttämisinto vielä vahvasti voimissaan. Aina silloin tällöin joku katsastaja saa tällaisia ahaa-elämyksiä. Eiköhän olisi tärkeämpää varmistua siitä, että tuon ikäinen auto on teknisesti kunnossa. Kun tiedetään, millainen sotku aikanaan siirtyminen nykyiseen järjestelmään Akessa oli, niin niihin rekisterin kummallisuuksiin ei ehkä kannattaisi kiinnittää liiaksi huomiota. Jos auto on rekisteröintikatsastuksessa hyväksytty Suomen rekisteriin, ja sitä on käytetty täällä vuosikausia, on aika epätodennäköistä, että se ei olisi täyttänyt määräyksiä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.