Kysymys:

Tilauksessa on TSI-moottorinen Golf. Kyseinen moottori kaiketi perustuu vapaastihengittävään 1,4-litraiseen moottoriin, mihin muutoksia on toki tehty aika lailla.

Oliko teillä koeajojen yhteydessä mahdollisuutta tarkemmin tutustua kyseiseen moottoriin. Eniten kiinnostaa, onko talviautoilun akilleen kantapää, eli jäätyvä huohotinputki edelleen tutussa paikassa. Noissahan lienee nykyisin lämmitysvastukset, mutta lieneeko rakenne muuten samanlainen, eli kylmyydelle altis?

Tapio Ketonen:

Kyllä se TSI-moottori on perin juurin erilainen kuin se jäätymisvaivoista kärsinyt vapaasti hengittävä 1,4-litrainen, vaikka sylinterimitat ovat samat. Esimerkiksi sylinteriryhmä on TSI:ssä valurautaa ja vapaasti henkivässä alumiinia. Alumiinikoneessa on myös nokka-akselien käyttö hammashihnalla, TSI:ssä niitä käytetään ketjulla.

Valitettavasti en ole tutkinut TSI-moottoria niin tarkasti, että voisin arvioida huohotinjärjestelmän pakkasominaisuuksia. Se toinen VW-ongelma, eli kondenssiveden valuminen öljypohjan pohjalle, jossa se jäätyessään tukki öljypumpun imusiivilän, taisi kyllä liittyä nimenomaan alumiinilohkon tehokkaaseen jäähtymiseen. Tämähän oli se syy, joka muutama vuosi sitten rikkoi Saksassa tuhansia VW-moottoreita.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.