Kysymys:

Olen pari vuotta sitten ostanut Autokeskuksesta Ala-Tikkurilasta ex-diplomaattiauton, VW Golf Plus 1.4 TSi, jolla oli kolmen vuoden aikana (vm 2007) huristeltu vain 16.000 km. Viime talvena jouduin korjauttamaan toisen takaoven lukon, joka irtisanoi totaalisesti sopimuksen. Lasku ei onneksi kovin iso, Volkkari järkkäsi osan ja minä maksoin vaihdon.

Nyt tilasin juuri 59500 km kohdalla 60000:n huollon, ja kuinka ollakaan, moottorivalo syttyi myöhemmin samana päivänä. Käytyäni edellisen autoni, Skoda Octavian kanssa EGR-venttiilin kanssa rumban, silloinkin noin 54000 km:n paikkeilla ja maksettuani tämän turhakkeen vaihdosta 500 euroa oletin saman ongelman olevan kyseessä. Vaan käynti Volkkarilla, jättäen auton diagnostiikan tutkittavaksi kuulin ensi kertaa tästä ongelmasta. Lisäksi löysin netistä sinun asiaa koskevan artikkelin. Minulle tarjottiin "maahantuojan vastaantulona" 50% maksua korjauksesta, joka sekin on 900 euroa, ihan kunnioitettava summa.

Kysynkin nyt, onko sinun tietoosi tullut kuluttaja-asiamiehen ratkaisuja tms. tai Volkkarin yleistä linjaa kuinka tämä pitäisi hoitaa? Minulle tähdennettiin, että kyseessä on takuun jälkeinen aika, jota luonnollisesti en voi kiistää. Mielestäni tässä tulee kuitenkin tosiaan kyseeseen piilevä vika, joka ei ole maahantuojan, ei Autokeskuksen, ei VW Suomen ja kaikkein vähiten minun vika. Vika on selvästi valmistajan tai alihankkijan. Onko hyviä neuvoja, kannattaako tuo lasku riitauttaa  vai iloisesti vaan maksaa VAG:n moka?

Tapio Ketonen:

Kyllähän tuo on ilman muuta piilevä vika, eli sitä ei ostaja ole voinut millään tutkimisella havaita ennen kaupantekoa. Vika on selkeästi valmistajan aikaansaama. Hankalaa asiassa vain on se, että kuluttajansuojalain mukaan tuossa tapauksessa korvausvelvollinen oikeastaan olisi auton myyjä eli Autokeskus Oy.

VV-Auto on kuitenkin korvannut noita pääasiassa kokonaan, ja valmistaja on julkisesti myöntänyt, että kyseessä on valmistusvirhe. Niinpä mielestäni tuo koko lasku kuuluu tehtaan takuuosaston hoidettavaksi. Näyttäisi siltä, että korjaamo haluaisi ottaa asiakkaalta lisäkatetta ehkä normaalisti tiukaksi hinnoiteltuun korjaukseen.

Kuluttajariitalautakunnan tällaisissa tapauksissa tekemistä ratkaisuista en tiedä mitään.

Tähän soveltuu hyvin katkelma jutusta http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/volkswagenin-jakoketjuongelmat

"Prosenttiosuus riippu välillä myös huoltoliikkeen ahneudesta. Maahantuoja maksaa huoltoliikkelle tehdystä työstä kiinteän hinnan. Huoltoliikkeet sitten tekevät katetta sillä että laskuttavat ekstrana asiakasta esim 30%.

Maahantuoja maksaa 100% kuluista kun ketju venyy, jos autolla on ajettu alle 100tkm.

Itsellä kilometrejä takana oli 60 tkm kun auto varoitusvalon saattelemana lähti lavetilla pajalle. äTSIin ketju venynyt. Paikallinen valtuutettu huoltoliike tinkasi tyyliin "saatiin sovittua sinulle superdiili eikä sulle jää maksettavaksi kuin vaivaiset 860 €, niin reiluja me täällä ollaan... jaa ei sovi sinulle, no sitten maksa öljyt ja vianetsintätyötunnit niin saadaan homma pois päiväjärjestyksestä.

Tinkaus loppui kun mainitsin maagisen koodin 1535  0018 FGW. Tuo nyt sattuu olemaan se "salainen" koodi joka kertoo valmistajan ohjeet kuinka homma hoidetaan tyylikkäästi. Loppui "turkkilaisen mattokauppiaan" tinkaus siihen kun ymmärsi että asiakashan tietää jotain. Onneksi en normaalisti joudu kyseisen huoltoliikkeen kanssa asioimaan."

Suosittelen kääntymään asiassa merkkikorjaamon puoleen. 

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.