Kysymys:

Mieltäni on jo pitkään askarruttanut yksi kysymys tästä paljon puhutusta kilometriverosta. Tällähetkellä kun puhutaan VAAN ja AINOSTAAN siitä,että kuinka paljon esim. uudella Ford Fiestalla tai Volvo XC60 D5 mallin kilometritaksat olisivat. Mutta onko kukaan kysynyt, kuinka paljon taksat ovat niillä, jotka omistavat näitä autoja ,joista sovelletaan tällähetkellä painon mukaan ajoneuvoveroja,joihin ei ole edes co/g arvoja. Miten esim. lasketaan esim. pienen urheiluauton verohinta joka on vuosimallia 1987 ja kokonaispaino 1255 kg tai keskikokoisen tila-auton,joka on diesel (pakettiauto),joka vuosimallia 1995 ja kokonaispaino on sen 2120 kg. On vain puhuttu uusista autoista ja CO2- arvoista/per gramma ja siitä,että normaali auton hinta alenee sen 4000-7000e. Hyvät päättäjät, tiedättekö minkä ikäisiä autoa normaali ihmisillä on? Osaako Ketonen valaista tätä asiaa,joka koskettaa ehkä suurinta osaa maamme ihmisistä.

Tapio Ketonen:

Päättäjien ymmärrystä ei voi tarpeeksi aliarvioida. Koko satelliittiverotouhussa on kysymys härskistä tulonsiirrosta köyhiltä autonkäyttäjiltä rikkaammalle väestönosalle. Ensinnäkin tuo isoveli valvoo -järjestelmä tulee sietämättömän kalliiksi, ja kustannukset peritään tietenkin autonkäyttäjiltä. Toinen arvelluttava asia on, että mitä ilmeisimmin vanhojen autojen käyttäjät joutuvat tavallaan maksamaan autoveron uudelleen.

Nykysysteemillä autovero maksetaan hankittaessa uusi auto. Tämän jälkeen maksetaan vain vuotuista veroa. Jos hankintavaiheen vero korvataan tavalla tai toisella perittävällä vuosittaisella verolla, tämä nostaa hyvinkin tuntuvasti vanhoilla autoilla ajavien autoilukustannuksia.

Jos auto vaihdetaan uuteen vaikkapa kerran vuodessa tai kahdessa, nykysysteemillä tämä tulee kalliiksi, sillä hankintavero nostaa uuden auton hintaa. Hankintaveron hintavaikutus hupenee, kun auto vanhenee. Mitä vanhemmasta käytetystä on kysymys, sitä vähemmän sen hintaan vaikuttaa, onko autosta maksettu hankinnan yhteydessä veroa vai ei.

Uusi verotus on vielä vasta suunnitteilla, mutta on selvää, että autokauppiaat yrittävät painostaa päättäjiä tekemään siitä mahdollimman paljon uusien autojen hankintaa suosivaa ja siis heidän liiketoimintaansa edistävää. Vähävaraisten ja siksi vanhoilla autoilla ajavien kannalta olisi siis tärkeää, että tämä hanke saataisiin kaatumaan.

Uusien autojen hintojen väitetään laskevan tuon esittämäsi verran. Käytännössä lasku todennäköisesti jää vähäisemmäksi. Verouudistuksesta hyötyisivät uusilla autoilla ajavien lisäksi autokauppiaat sekä satelliittivalvontajärjestelmien ja -laitteiden myyjät ja valmistajat. Maksajia tulisivat olemaan vanhoilla autoilla ajavat. Maksujen suuruuksista ei vielä kannata esittää arvailuja.

Nuo vanhimmat autot ennättävät todennäköisesti jo enimmäkseen poistua ennen uuden verosysteemin tuloa. CO2-arvot löytyvät vuonna 2001 ja sen jälkeen käyttöön otetuista autoista. Odottaa sopii, että uusikin verojärjestelmä rankaisee painon mukaan verotettavia samaan tapaan kuin nykyinenkin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.