Kysymys:

E-18 tiellä olevien tunneleiden valaistus askarruttaa mieltä. Vuorokauden ajasta riippumatta, tunnelin sisään ajettaessa valaistus on erittäin kirkas, ennen ulostuloa valaistus himmenee voimakkaasti, aiheuttaa sen että esim. kirkkaassa auringonvalossa sisään ajaessa näkyvyys on ok, mutta ulostuloa lähestyttäessä näkyvyys heikkenee, aurinkolaseja käytettäessä tunnelin loppu ajetaan lähes "korvakuulolla", jos kerran valaistusta pystytään säätelemään pätkittäin niin mikä järki on ajatta porukkaa tunnelien loppupäät sokkona, heti ulos tullessa kirkas auringonpaiste hyppää silmille.

Pimeän aikana järjestelmä on jotenkin järkevämpi, tosin silloinkin sisäänajo on turhan kirkas.Jos järjestelmän tarkoituksena on pakollinen silmäjumppa, se toimii hyvin. Itse kuitenkin pidän päivävalaistusta aurinkoisina päivinä kiusallisena siksi, että käytän silmälaseja ja aurinkolasit ovat myös vahvuuksilla, näin ollen tunnelien loppupäässä pitäisi vaihtaa laseja ja parin sadan metrin jälkeen taas uudestaan.Tekniikka on varmaan valmiina, että valaistus pystyttäisiin säätämään ulkona kulloinkin vallitsevan valoisuuden mukaan.

Tapio Ketonen:

Järjestelmä on kansainvälisesti erittäin yleisesti käytössä. Ilmeisesti ajatuksena on, että kun silmät ovat kirkkaassa päivänvalossa tottuneet voimakkaaseen valaistukseen, tunneliin ajettaessa näkyvyys katoaisi aluksi täysin. Koska mallia siis on otettu niistä maista, missä tunneleita on runsaasti, tuskinpa asiaan tulee muutosta.

Valaistuksen voimakkuutta pitäisi toki nykytekniikalla pystyä helposti vaihtelemaan ulkona vallitsevien valaistusolojen mukaisesti. Tämä koskee niin alku- kuin loppupäänkin valaistusta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.