Kysymys:

Mitenhän lie uusimmissa autoissa on turbon voitelun laita,kun start/stop systeemi sammuttaa moottorin aina heti kun mahdollista ja sitä varmemmin mitä kuumempi kone. Meikäläisen jären mukaan parempi olis moottorin pyöriä tyhjäkäyntiä kuin sammuttaa moottoria alvariinsa etenkin kesä helteillä jolloin öljyn lämmöt nousee muutenkin yli 100 asteeseen turbon lämmöistä puhumattakaan.

Tapio Ketonen:

Pysäytysautomatiikka ei yleensä tule käyttöön tilanteessa, jossa moottorilla on vedätetty turbo punaisena. Sen toiminta liittyy lähinnä kevyeen kaupunkiliikenteeseen, jossa muutenkin kone käy pienillä kierroksilla ja pakokaasut ovat viileitä.. Mitään ongelmaa siis ei ole.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.