Kysymys:

Tässä viittaus toisen lehden Tekniikan Maailman viimeisimmän numeron kestotestiin uudella samantyyppisellä Golfin 1.4 TSI-koneella 103 ACT, kuin TL:ssa oli kestotestissä. TM:n loppuarvostelussa kone avattiin, myös turboahdin. Siitä jäi mieleen toteamus: turboahtimessa näkyy kova kuormitus ja pitkät öljynvaihtovälit. Purkamisen jälkeen ahtimesta löydettiin kulumisen merkkejä, osana pitkistä öljynvaihtoväleistä.

Tullaanko tässä Ketosen painottamaan perusasiaan, eli auto pitää käyttää kerran vuodessa pajalla, vaihtaa öljyt ja suodatin sekä tehdä tarkastuksia. Tätä Ketosen neuvoa noudatan, lisäksi syksyn välihuollossa sisäilman suodatin vaihdetaan. Eli miten näiden nykyautojen pienten bensaturbojen laita oikein on ja mikä on ylipäätänsä pitkien öljynvaihtovälien aiheuttamat ongelmat, jos kilometrejä ei kerry urakkatahtiin. Näkyvätkö ne pitkässä juoksussa? VW Jetan 1.2 TSI:n kuski kertoi saaneensa takaisinkutsun turbon huoltoon ja toimenpiteitä oli tehty.

Omassa VW Beetle 1.2 TSI-mallissa on lisävarusteena ylimääräinen mittaristo, jossa öljyn lämpömittari, ajanottokello ja turbon ahtopaineen mittari. Normaalissa ajossa olen huomannut, että ahtopaine ei juuri nouse vasta kun kiihdytyksissä ja ylämäissä. Mitä siitä? Ja hyvänen aika. Onko siitä 40 vuotta, kun Turbo-Saabit mullistivat markkinoita.

Omalle Beetlelle ei ole kuulunut takaisinkutsua, kaksi vuotta vanha auto. VAG-palstoilla VW-kuskit ovat purkaneet tuntojaan. Yksikin viisas tiesi jossain vaiheessa, että Unkarissa valmistetuissa VW-moottoreissa on esiintynyt eniten jakoketjuista johtuvia ongelmia. Ota näistä selvää.

Tapio Ketonen:

Kulumajälkien merkitys riippuu tietenkin sitiä, missä osassa ahdinta niitä esiintyy. Tuntematta asiaa lähemmin en voi kommentoida. Mielipiteeni kuitenkin on, että öljyjen vaihtaminen kannattaa tehdä mieluummn liian usein kuin liian harvoin. Käyttökustannusten kannalta öljynvaihtovälillä ei ole ratkaisevaa merkitystä, mutta käyttöikään se vaikuttaa. Eri juttu sitten, onko silläkään tavalliselle käyttäjälle merkitystä, Todennäköisesti auto ja sen moottori kestävät normaalikäytössä aivan riittävästi pitkilläkin öljynvaihtoväleillä, mutta ainakaan hieman tiuhemmasta huoltoälistä ei ole haittaakaan.

Huolto ei sisällä pelkkää öljynvaihtoa. Yhtä tärkeää on muukin voitelu, eli ovien ja luukkujen saranoiden sekä lukkojen voitelu. On myös hvä säännöllisesti varmistaa, että kaikki on tosiaan kunnossa, kotioloissa eitule esimerkiksi kurkistettua kovinkaan usein auton alle. Tällöin vaikkapa repsottavat suojamuovit tai rikkoutuneet suojakumit jäävät liian pitkäksi aikaa korjaamatta.

Volkswagenin moottorien jakoketjuongelmsita ei Suomen-maahantuoja ole missään vaiheessa antanut mitään kunnon selvitystä. Olemme siis pelkästään saksalaisten lehtien tekemien selvitysten vrassa. Saksalaiset lehdet ovat kaivaneet tehtaalta selvityksiä ongelmien syistä, mutta niiden laajuudesta ja ajallisesta kestosta ei ole kerrottu. Rohkenisin kuitenkin olettaa, että vuonna 2012 ongelmalle on jo löytynyt ratkaisu, koska se sai jo silloin ja jopa aiemminkin laajaa julkisuutta. Todennäköisesti ilmenneet ongelmat ovat koskeneet kaikkia eri maissa valmistettuja saman sarjan moottoreita.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.