Kysymys:

Olen mielenkiinnolla seurannut Tuulilasin ja muiden autolehtien mittaamia moottoreiden teho- ja vääntöarvoja. Mitattujen vääntöarvojen vertaaminen valmistajan lupauksiin aiheuttaa monesti eniten kysymyksiä turbodieseleiden kohdalla. Monet valmistajat lupaavat moottoreidensa saavuttavan maksimiväännön jo 1400 - 1500 kierroksen kohdalla ja pitävän sen vakiona lähelle 3000 kierrosta. Tätä laakeaa vääntöaluetta mainostetaan lukuisissa mainoksissa.

Kuitenkin teidän ja muiden autolehtien mittaamat tulokset osoittavat, että sarjatuotantoautoissa näistä alaväännöistä jäädään selvästi jälkeen. Monessa tapauksessa valmistajan lupaukset saavutetaan vasta 2000 kierroksen tuntumassa tai sen jälkeen. (Esim. Tuulilasi 11/2011 s.81)

Vapaastihengittävän bensiinimoottorin mittaustulos kulkee monesti valmistajan lupauksien lähellä myös pienillä kierroksilla. (Esim. Tuulilasi 6/2012 s.87)

Onko mittausmenetelmä näin epätarkka alakierroksilla, vai mikä tämän selittää? Vai onko kyse moottoridynamiikasta nousevien/laskevien kierrosten tai kuorman suhteen? Vai onko tämä vain "normaalia" dieselmoottorien markkinointiviestintää?

Tapio Ketonen:

Olettaisin, että turbomoottori kärsii tavallisilla dynamometreillä tehtävän tehomittauksen nopeudesta. On tyypillistä, että ahtopaine nousee hitaasti, ja tässä mittauksessa moottorin kierrokset nousevat hyvin nopeasti, joten alakierroksilla ahtopaine ei ilmeisesti ennätä saavuttaa maksimiarvoaan. Huipputehon kierroksille noustaessa ahdin yleensä jo törmää ahtopaineen rajoitukseen, joten siellä saatava teho on oikea.

Mittasimme tehot aiemmin Teknillisen korkeakoulun eli nykyisen Aalto-ylioiston autolaboratoriossa. Heidän dynamometrillään teho mitattiin rajamomenttikäyränä, eli dynamometri asetettiin pyörimään tietyllä nopeudella ja kaasu painettiin pohjaan. Tämä mittaus toistettiin tarpeeksi monta kertaa, jotta saatiin tehokäyrän pisteiden maksimiarvot. Jokaisella nopeudella ajettiin täydellä kuormituksella vähintään 10 sekuntia. Tässä ahdin ennätti varmasti mukaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.