Kysymys:

Korviini on kantautunut, että paljon kiitetyissä VAG:n kaksoiskytkinvaihteistoissa olisi suuria kestävyysongelmia. Olenko kuullut harhoja, vai onko asiassa perää? Ja toiseksi miten on näiden uusien pienitilavuuksisien turbomoottoreiden kestävyyden laita? Esimerkiksi juuri VAG:n 1,4 TSI-moottorit. Eikös ne joudu aika tiukalle, kun niistä otetaan hirmu tehot ulos? Eli onko tämäkin vaan huhupuhetta?

Tapio Ketonen:

Jotakin huhuja on lähinnä jossakin nettipalstoilla kuulemma ollut, mutta en ole ennättänyt niitä selaamaan läpi. Olisi kyllä hyvä, jos joku voisi antaa ihan konkreettista tietoa asiasta. Kiinnostaisi kovasti tietää, millaisia ongelmia niissä on ollut. Huhut ovat kait kertoneet lähinnä elektroniikassa esiintyneistä ongelmista, jotka on saatu korjatuksi testerin avulla.

Moottori ei joudu liian tiukalle, vaikka siitä otettaisiin täyttä tehoa pitempäänkin. Se mitoitetaan kestämään sitä, ja itse asiassa riittävän korkea käyntilämpötila on koneelle vain hyväksi. Enemmänkin moottoria rasittaa kylmäkäynti ja pätkäajo, sillä kylmäkäynnistyksessä moottori käy aina hetken huonolla voitelulla. Turbomoottori on muuten luotettava, mutta sen veran huolellisuutta se vaatii, että ennen moottorin sammuttamista sen pitää antaa käydä hetki tyhjäkäyntiä, jotta lämmöt tasaantuvat.

Suomessa matalien nopeuksien takia henkilöauton turbo ei joudu koville ainakaan ilman perävaunua, mutta Saksassa on toisin. Siellä saattaa käydä niin, että joku paahtaa autobaanalla täyttä kahtasataa, sitten huomaa kuppilan ja kurvaa rampista renkaat vinkuen. Sitten auto jätetään kuppilan eteen parkkiin, ja punaisena hehkunut turbo vielä jatkaa pyörimistään, kun kuski jo kiipeää kuppilan ovesta sisään. Tällaisella käytöllä turboahdin voi olla kovin lyhytikäinen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.