Kysymys:

Tarkoitukseni on herkistää ahtimen säätyviä siipiä. Käsittääkseni ahtimen siivet alkavat jumittamaan, jos autolla ajetaan jatkuvasti alhaisilla käyntinopeuksilla. Dieselmoottorin suurin teho 85 kW irtoaa kierrosluvulla 4000 k/min, ja suurin vääntömomentti 260 nm kierrosluvulla 1900-2750 r/min. Kummalla kierrosluvulla ahtimensiivet ovat täysin "levällään" 2750 r/min, vai 4000 r/min? Ja voiko moottoria huudattaa tuonne 4000 r/min saakka? 

Tapio Ketonen:

Taitaa tuon herkistelyn kanssa olla vähän niin ja näin, mutta toki moottorille tekee välillä hyvää kiertää vähän reippaamminkin.

Turbon ohjainsiivekkeiden asento muuttuu yleensä ahtopaineen käyttämän kalvon liikuttamana siten, että pienillä kierroksilla, kun pakokaasujen virtaus on vähäisempää, pakokaasut johdetaan tiukemmin turbiinipyörään. Kun kone kiertää kiukkuisemmin ja pakokaasuja tulee enemmän, siivekkeet käännetään asentoon, jossa pakokaasut pääsevät virtamaan väljemmin turbiinipyörän ohi.

Siivet ovat siis "täysin levällään", kun moottorissa on täydet kierrokset. Se käyntinopeus, mistä alkaen tämä tilanne on päällä, riippuu moottorista ja myös kuormituksesta. Tyhjäkäynnillä siivekkeet taas ovat toisessa ääriasennossaan.

Dieselmoottorin ruiskutusjärjestelmässä on aina kierrosluvun rajoitin, moottorin ei pitäisi päästä niin korkeille kierroksille, että siitä aiheutuisi haittaa. Neljään tuhanteen voi kierrättää ilman muuta, ja yleensä dieselmoottorit kiertävät tästä vielä aika lailla ylikin. Esimerkiksi katsastuksen savutustestissä moottoria ryntäytetään rajoitinkierroslukuun saakka, se yleensä merkkautuu mittaustulosteeseen 10 r/min tarkkuudella.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.