Kysymys:

Vaikuttaako start/stop toiminto turbon toimintaan millään lailla, jos ajetaan esimerkiksi kovempaa esim.moottoritiellä ja kun seuraavaan risteykseen pysähdytään, niin eikö moottorin pysähdyttyä heti suurten kierrosten jälkeen riko turboahtimen. Olen itse saanut sellaista tietoa,ettei moottoria pidä sammuttaa puoleen minuuttiin turbon vaurioittumisen välttämiseksi?

Tapio Ketonen:

Mikäli moottoria on rasitettu voimakkaasti, turbon lämpötilan pitää antaa tasaantua jonkin aikaa, ennen kuin moottori pysäytetään, jottei turbon laakereissa oleva öljy pala ja aiheuta sinne voitelua häiritsevää karstaa. Käytännössä tämä olisi mahdollista Saksassa, jossa autolla on mahdollista ajaa kovaa, ja kun moottoritieltä ajetaan pois rampilla suuremmin hiljentelemättä, turbossa saattaisi vielä olla kuumuutta jäljellä haitallisessa määsrin.

Suomessa moottoritiellä saa ajaa enintään 120 km/h. Se on sen verran leppoisaa ajelua, ettei turbo saavuta huippulämpöjä. Yleensä moottoritieltä ei päästä niin nopeasti ja vauhdikkaasti pois, että olisi kovin suurta vaaraa öljyjen käryämiseen laakereissa. Mutta jos noin vauhdikkaasti kutienkin onnistuu ajamaan, yksinkertaisin keino välttää mahdollinen vaara on pitää kytkin pohjassa auton seistessä moottoritien jälkeisissä liikennevaloissa. Kun kytkinpoljin on pohjassa, pysäytysautomatiikka ei sammuta moottoria.

Raskaiden ajoneuvojen eli kuorma-autojen ja bussien kohdalla tilanne on erilainen. Niiden turbot ovat niin massiivisia rautakappaleita, että jos ne ovat ajon aikana kuumentuneet punahehkuun, jäähdytyskäyttö on ehdottomasti tarpeen. Sen on syytä kestää jopa pari minuuttia, jotta paikat ennättävät jäähtyä kunnolla. Eikä raskaissa ajoneuvoissa ainakaan toistaiseksi ole pysäytysautomatiikkaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.