Kysymys:

Auto on Volvo V70 Bi-Fuel 2003 2,4 140 hp. Tyhjäkäynti putoaa usein liian alas kun päästää kaasun ja öljyvalo palaa silloin tietenkin. Tätä tulee bensalla ja kaasulla. Öljynpaineet mitattu ja anturi uusittu. Kaasuläppäkotelo on uusi ja alkuperäinen. Ilmamassamittari on uusi ja alkuperäinen. VVT-solenoidi uusi ja VVT-pyörä kunnossa. Tulpat uudet ja muutkin huoltokohteet tehty. Kaasunpaineensäädin uusi. Kaasunjakaja/askelmittari uusi. Kaasunpaineet säädetty oikeaksi. Vikakoodeja ei ole. Käyntihäiriöitä ei ole. Mystinen vika. Autolla on ajettu 190tkm josta minä olen ajanut 90tkm.

Tapio Ketonen:

Mystinen tosiaan. Öljynpainevalon syttyminen ei sinänsä ole ongelma, jos se sammuu kierrosten myötä, mutta kierrosten ei pitäisi pudota niin alas. En tunne Volvoa tarkemmin, mutta yleensä autoissa tyhjäkäynnin pitää sopivana säätöjärjestelmä, joka päästää ilmaa kaasuläpän ohi. Tätä kutsutaan usein tyhjäkäyntimoottoriksi, sillä ohituskanavaa ohjaa sähköllä toimiva servomoottori. Läppä ei osallistu säätöön. Ehkä kannattaisi tarkastaa tämän säätöjärjestelmän toiminta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.