Kysymys:

Tässä kirjoittaa niin vanha lukija, joka ahmi kestotestin kirjoituksia jo isän tilaamasta Koneviestin 1960-luvun lopun jutuista. Siitähän taisi viritä kestotestit Tuulilasin sivuille. Kun luin VW Golfin 1.4 TSI 103 kw ACT:n kestotestin (5/2014) jälkeisiä entisten kestotestien muisteluja kolopallon useista kestotesteistä, muistin lokeroista kaivautui yksi kestotesti, joka siitä puuttui: 1970-luvun loppupuolelta VW Golfin "ihmedieselin" kestotesti, oliko silloin 60 000km. Pettääkö muisti näin pahasti? Voiko sen testin vaiheisiin jotenkin palata, vaikka vanha asia onkin. Kun ammatti silloin vaati melkoisesti työajoa, ostin "ihmedieselin" tammikuussa 1980. Ei siitä pahoja ongelmia jäänyt mieleen, paitsi että vähällä polttoaineella kulki ja että nykyaikaisia moottoriöljyjä ei tainnut olla suuremmin esillä. Luovutushuollossa mainittiin, että koneessa on Mobil Delvacin yksiasteöljyjen sekoitus 10-20W. Lähti kone pakkasissa silläkin sekoituksella pyörimään. Mutta huh tätä tekniikan ja öljyteollisuuden kehitystä, paitsi että vuosia on kulunut kohta 35. Nykyajan ongelmat ovat siirtyneet sähkötekniikan puolelle. Minun VW Beetlen (5/12) 1.2 TSI-koneen kanssa etsitään vastausta, mistä näyttöön parahtaa teksti Check goolant temperatur, vaikka tähän ei löydy testerin mukaan mitään syytä. Ainoa yhtäläisyys on se, että teksti pamahtaa näyttöön, kun auto on seissyt helteestä muutaman tunnin, ja sitten lähdetään liikkeelle ja pian merkkivalo ilmestyy. Laakkosen VW-huollossa luvattiin lähettää kyselyä tehdashuoltoon. Mielenkiintoista.

Tapio Ketonen:

Tuulilasin Kestotestien historiassa on kolmella autolla ajettu kaksinkertainen eli 60 000 km Kestotesti. Ensimmäinen oli VW Golf diesel,toinen Saab 99 Petro ja kolmas Mercedes-Benz 200 D.Totesimme tuolloin, että testien pidentäminen ei ole mielekästä, väli 30-60 000 km on autoilla kenties niiden ongelmattominta aikaa. Alkuvaiheen viat saadaan esiin 30 000 km aikana, ja kestävyyteen päästäisiin käsiksi vasta paljon, paljon suuremmilla km-luvuilla.

Golf Diesel oli hyvä ja luotetava auto, vaikka tästä esitettiin epäilyksiä, kun moottori oli niin pieni ja kevyt, mutta silti tehokas. Litratehoksi tuli 24,7 kW/l. Noista ajoista ovat tehot kasvaneet rajusti, nyt VW:n dieseleistä lähtee nyt tehoa 66 kW/l, ja silti ne kestävät.

Käisiköhän tuossa Beetlen vikanäytössä niin, että seistessä lämpömittarin anturille nousee lämmintä nestettä moottorin sisältä, ja kun kone käynnistyy, vesipumppu pyöräyttää kylmempää nestettä epänormaalin nopeasti anturille. Viisas kone kun on, se päättelee, ettei lämpötilan pitäisi käynnissä olevassa koneessa laskea. Perussyy herkkyyteen jää kuitenkin hämäräksi, ei sen noin pitäisi toimia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.