Kysymys:

Mercedes Benz E220D, seisonut 4 vuotta pihalla ilman käynnistämistä. Tankki melkein täynnä dieseliä. Nyt se on ollu  5kk lämpimässä autotallissa, kaikki on putsattu ja nesteet vaihdettu mm.öljyt  alakautta ja öljysuodatin.

Pitääkö kiilahihna vaihtaa uuteen vai uskallanko kokeilla ensin vanhalla? Voiko crc:tä suihkuttaa turvallisesti moottorin letkuihin? mitä muuta kannattais tehdä? Uskallanko siis nyt vaan työntää mersun ulos tallista ja kokeilla uudella akulla käynnistää? Miten se diesel? Pitääkö se pumpata ylös ja vaihtaa uuteen??? Oon opiskellu mersun kirjan jo ulkoa mut kun auto on seisonu niin kauan en uskalla käynnistää.

Tapio Ketonen:

Ensimmäiseksi pisti silmääni tuo CRC:n suihkuttaminen letkuihin. Älä missään nimessä tee sitä! CRC on liuottimia sisältävää öljyä, ja öljy on kumille haitallista ainetta. Mitä ihmeen etua sillä kuviteltaisiin saatavan?

Olisi vielä hyvä vaihtaa polttonestesuodatin. Sinne kerääntyy yleensä likaa ja mm. vettä, ja suodatin voi olla seisomisen jälkeen kamalassa kunnossa. Suodattimen vaihdon jälkeen pitää pumpata käsipumpulla ruiskutusjärjestelmä täyteem ja päästää ilmat ilmaruuvin kautta pois. Oletan, että kyseessä on ruiskutuspumpulla varustettu vanha perinteinen diesel eikä uudemman mallinen CDI, jossa on yhteispaineruiskutus. Ei silti, koskee se suodattimen vaihtoasia CDI:täkin. Sen dieselpolttonesteen arvelisin olevan vielä aian kelvollista.

Olisihan  se varmaan viisainta ennen käynnistämistä pyörittää moottoria jollakin konstilla muutamia kierroksia. Valitettavasti autoissa ei enää ole ollut lähes kuuteenkymmeneen vuoteen käynnistyskampea eli veiviä, se olisi tuohon juuri oikea väline. Ehkä tuon voisi korvata sillä, että annat startin pyörittää vain muutaman sekunnin ja hehkuttamatta, siis niin, ettei moottori käynnisty. Tuon voisi toistaa muutaman kerran. Se toivottavasti saisi öljypumpun nostamaan jo hieman öljyä öljykanavaan, jotta voitelu lähtisi toimimaan mahdollisimman nopeasti.

Kiilahihnalle ei tässä vaiheessa kannata tehdä mitään. Sen katkeamisen paljastaa latauksen merkkivalon syttyminen, ja silloin moottori on ssammutettava mahdollisimman pian kuten muulloinkin. Tuskin hihna kuitenkaan on seisomisesta mennyt miksikään.

Sitten vain kone käyntiin. Eiköhän Mersu paukahda tulille ihan siitä vain. Jos se ei käynnisty, kannattaa päästää ilmoja pois avaamalla ruiskutusputket suuttimilta hieman löysälle ja startata jälleen hehkuttamatta. Kun on tarkistettu, että kaikista on tullut naftaa ulos, kiristetään liitosmutterit ja yritetään käynnistää uudelleen. Jos muutaman yrityksen jälkeen kone ei edes lupaile, sitten tarvitaan ammattiauttajaa.

Kun kone on käynnistynyt, sen on syytä antaa käydä hetken aikaa tyhjäkäyntiä. Käynti voi aluksi olla kalkattavaa, sillä hydrauliset venttiilinnostimet ovat varmaan valuneet tyhjiksi, ja niiden täyttyminen vie hetken. Muutenkin voitelun varmistamiseksi koneen rasittamista kovemmilla kierroksilla kannattaa välttää parin minuutin ajan.

Moottorin käydessä kannattaa katsella, ettei mistään vuoda mitään. Koneen käynnin pitäisi tasaantua aika nopeasti. Jos moottori tuntuu käyvän ontuvasti, ikään kuin kaikki sylinterit eivät olisi pelissä mukana, kannattaa kokeilla, parantuuko tilanne nostamalla kierroksia hetkeksi.

Pitkän seisomisen aikana on saattanut käydä niin, että johonkin suuttimeen on polttonesteen mukana jäänyt vettä. Se on saattanut jumittaa suuttimen, joka jää auki. Tällöin polttoneste ei sumuunnu, eikä se silloin pala. Jos näin on käynyt, eikä käynti tasaannu itsekseen, taas tarvitaan monttööriä.

Kun koneen on annettu käydä paikoillaan lämpimäksi, se kannattaa sammuttaa. Sitten tarkastellaan huolellisesti, onko kaikkialla edelleen kuivaa vai näkyykö vuotoja. Kiilahihnan kireys kannattaa kokeilla, ja samalla hihnaa voi kiertää niin, että nähdään, onko sisäpuolella kovin paljon murtumia. Muutama murtuma ei haittaa, mutta jos niitä on runsaasti, silloin on varminta vaihtaa hihna uuteen. Kiilahihna ei ihmeitä maksa.

Moottoria suurempi ongelma seisseessä autossa ovat jarrut. Jarrunesteet pitää vaihtaa, ja jarrujen herkistäminen on myös tarpeen. Jarrupalat pitää irrottaa, niiden liukupinnat puhdistaa ja voidella. Jarrusylinterien männät pitää painaa sisään reilusti ja pumpata jälleen ulos. Tämä pitää tehdä muutamaan kertaan, jotta jarrut eivät jumittuisi. Ja samalla on hyvä tutkia, millainen on jarruletkujen kunto.

Seisominen ei tee hyvää liikkumaan tehdylle autolle, joten kuntoa kannattaa tarkkailla jonkin aikaa melko kriittisesti. Pieniä vikoja saattaa käytön taas alettua ilmaantua, mutta tuskinpa mitään ylivoimaista ilmenee.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.