Kysymys:

Luin mielenkiinnolla koeajo-juttua uudesta Focuksesta Tuulilasi-lehdesta, koska ko. auto on vahva vaihtoehto uutta autoa harkitessani. Focuksen ajettavuuttahan on yleisesti kehuttu, mutta itselle koeajon jälkeen jäi kylläkin hieman ristiriitainen kuva. Ensinnäkin auton urakerkkyys, kiihdytys moottoritien uraisella rampilla sai auton ohjauksen vetelemään erittäin voimakkaasti.

No, tuo voi osittain mennä leveiden kitkarenkaiden piikkiin. Toinen outo piirre oli ohjauksen "kipsaantuminen", eli vedattäminen tiukassa mutkassa tai kadunkulmassa sai ohjauksen kipsaantumaan.  Etupyörien normaali palatusmomentti katosi täysin ja ohjauksen palautamiseen suoraan piti käyttää voimaa, vahän kuin konetta vasten olisi kääntänyt. Vastaavaa ilmiötä olen viimeksi tavannut 90-luvan alkupuolen Hondissa. Oliskohan tuossa esittely-autossa ollut jotain vikaa alustassa vai mistä moinen ilmiö voisi johtua? Auto oli 1.6 125 hv 5-ovinen, Trend-varusteinen ja vakio rengaskoolla.

Tapio Ketonen:

 

Laitoin viestin eteenpäin eräälle toimittajallemme, joka juuri kysymyksen tulon aikaan ajoi Focuksella. Hän vastasi, mutta viesti juuttui jonnekin matkan varelle. Tässä se nyt kuitenkin lopulta on:

No, ohjaus toki vetelee enemmän kuin vaikkapa Golfissa, mutta se kuuluu mielestäni asiaan. Paremminkin vaimennettuja löytyy, mutta yleensä silloin vaimennetaan myös ohjaustuntoa.

Tein ohjauksella kaikki mahdolliset temput, eikä se kyllä kipsaa vaikka miten lähtisi hana pohjassa kääntäen. Tuon kaltaisessa tilanteessa tosin pidetäänkin ratista aika tiukasti kiinni, jos veto on voimakkaasti päällä - rattia ei anneta vapautua itsestään keskiasentoon, muuten rotvalli kutsuu... Eli sinänsä vaikka kipsaisikin, se ei niin olennaisesti haittaisi.

Eikä muuten esiintynyt sitäkään kipsaamista, mikä joillakin autoilla tulee kun käännetään hitaassa vauhdissa keskiasennosta jompaan kumpaan suuntaan mahdollisimman nopeasti: aina kääntyi, ja tehostusvoima pysyi samana.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.