Kysymys:

Tuulilasi-lehdessä (nro 7/2011) ja Tekniikan Maailma -lehdessä (nro 12/2011) oli koeajossa (tai vertailussa) täsmälleen sama Focus...ainakin rekisteritunnuksen mukaan. Hämmennystä herättää auton saama arvostelu melutasosta. Esim. 100km/h  TL on mitannut Focuksen melutasoksi 75 desibeliä sekä edessä, että takana ja TM vastaavasti vain 70/71db (e/t). TM lisäksi mainitsee, että mittaus on suoritettu karhealla asfaltilla ja lukemat ovat syksymmällä todennäköisesti alhaisemmat. TM:n mukaan Focus on vertailun hiljaisin (yhdessä Golfin kanssa) ja erikseen todetaan esim. rengasmelun olevan maltillinen. TL puolestaan moittii Focusta meluisaksi, eritoten rengasmelun suhteen.  Rengaskoko ja merkki ovat samat.

Miten voi siis olla peräti 5db:n ero mittauksissa? Ero on siis todella suuri! Mihin kuluttaja (=ostaja) voi enää luottaa, jos toinen puolueeton autolehti moittii ja toinen kiittää? Eihän samasta asiasta voi olla kahta näin toisistaan poikkeavaa mielipidettä/tulosta!!!!  Onko Tuulilasi-lehden mittauksessa mennyt joku pieleen, vai miten tuo viiden (5) desibelin ero on selitettävissä???  Selitykseksi ei kelpaa TL:n koeajossa karheampi asfaltti...kun  TM:ssä mittaus on nimenomaan suoritettu sillä. Asia kiinnostaa varmasti monia ja olisi hyvä saada asiaan selvyys.

Tapio Ketonen:

Ero mitatuissa melutasoissa voi johtua monista syistä. Yksi syy voi olla mittauspaikan erilainen päällyste, toinen mittausajankohdan lämpötila. Myös mittaustavoissa voi olla eroja. Aikaisemmin Tuulilasi mittasi melut auton keskeltä.

Olemme kuitenkin jo vuosikaudet mitanneet sisämelut niin, että mittalaitteen mkrofoni asetetaan kuljettajan vasemman ja oikean korvan viereen, ja samoin mitataan melu myös kuljettajan takana istuvan matkustajan paikalta. Mittaukset tehdään ajamalla kahteen suuntaan. Mittaustulos on näiden mittaustulosten keskiarvo. Esimerkiksi etutilojen meluarvo on siis neljän mittauksen keskiarvo.

Totesimme taannoin mittausmenetelmiämme kehittäessämme, että melutaso sivuikkunoiden vieressä oli merkittävästi korkeampi kuin auton keskellä. Tästä syystä päädyimme tähän mittaustapaan. Sillä saadaan autosta riippuen 2-5 dB korkeamia meluarvoja kuin pelkästään auton keskeltä mitattaessa. Mielestämme tämä mittaustapa antaa totuudenmukaisemman kuvan auton meutasosta.

Kukin mittaus tehdään mittalaitteella, joka mittaa melun keskiarvon kymmenen sekunnin ajalta. Tämä menetelmä eliminoi satunnaiset häiriöt, joita maantiemittauksissa aina tapahtuu. Olemme todenneet, että mittausten toistettavuus on erittäin hyvä, eri mittausten tulokset ovat yleensä muutamien desibelin kymmenesosien päässä toisistaan. Ilmoitamme tulokset yhden desibelin tarkkuudella.

Tuulilasin testimittaukset tehtiin 14.4. ja Tekniikan Maailman numeron 12 vertailu on tehty valokuvissa näkyvien maisemien perusteella ainakin kuukautta myöhemmin. Niinpä tietkin ovat voineet hieman voineet tuona aikana tasoittua.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.