Kysymys:

Arvoisa Ketonen. Ensinkikin, mitä mieltä olette tästä http://fi.wikipedia.org/wiki/Lasersytytys. Mitä vaikutuksia tehoon, vääntömomenttiin, kulutuksen jne? Entä Hyundain puristussytytteinen bensiinimoottori, jossa ei ole sytytystulppia lainkaan (Hyndai gdci), Onko Ketosella tietoa toimintaperiaattesta, ja siitä koska tulee markkinoille.

Ja kiitos hienosta artikkelista uusimmassa tuulilasissa oleesta artikkelista koskien 48 voltin jännitettä, koska tulee sarjatuotantoon? Jos kaikki mainitsemanne uudet sähkötoiminnot tulee tuoltantoon, vaikutukset taas tehoon, vääntöön, kulutukseen jne. Olisi kiva tietää.

Tapio Ketonen:

Lasersytytys taitaa olla vielä kokeiluasteella, käytännön sovelluksia ei vielä liene olemassa. Laserin avulla etsitään suurempaa energiamäärää sytytykseen, sillä bensiinimopottoreissä käytettävät puristussuhteet ovat nousussa, ja esimerkiksi Mazdan Skyactive-moottorissaan käyttämä 14:1 alkaa olla jo tavallisen kipinän äärirajoilla.

Tuo Hyundain moottori käyttää periaatetta, jota mm. GM ja Daimler ovat tukineet ja kehittäneet vuosia. Kyseessä on tekniikka nimeltä HCCI, Homogeneous charge compression ignition. Siinä bensiini ja ilma sekoitetaan mahdollisimman tasaisesti keskenään, ja moottorissa käytetään niin kovaa puristusta, että seos syttyy puristuksen voimasta. Koska se on tasalaatuista, syttyminen tapahtuu samaan aikaan kaikkialla palotilassa.

GM esitteli tätä tekniikkaa jo 2007, jolloin pääsin ajamaan tällaisella moottorilla varustetulla Opel Vectralla. Siinä kuitenkin käytettiin sytytystulppia, mutta kipinöistä luovuttiin siinä vaiheessa, kun olosuhteet olivat HCCI-käytölle otolliset.

Kyseessä on siis tavallaan diesel- ja ottomoottorin risteytys. Tätä kuvastaa myös Daimlerin tästä tekniikasta käyttämä nimitys Diesotto.

Olisi mielenkiintoista saada Hyundain moottorista lähempiä tietoja, ennen kaikkea siitä, miten moottorin käynnistäminen onnistuu, jos moottorissa ei todellakaan käöytetä sytytystulppia. Vai onko siinä jo käytössä tuo lasersytytys?

48 voltin sähköjärjestelmä voisi tulla käyttöön periaatteessa hyvinkin nopeasti, koska tärkeimmät komponentit voitaisiin jättää aluksi toimimaan perinteisellä 12 voltin jännitetasolla. Se ei liioin vaatisi kovin suuria muutoksia rakenteisiin, ainoa ero olisi hieman suurikokoisempi ja vahvemmalla moniurahihnalla pyörivä llaturi, joka toimii myös generaattorina. Peugeot ja Citroën käyttävät jo tällaisia starttigeneraattoreita, tosin vielä 12 voltin järjestelmissä. Tarkempia tietoja 48-volttisten tulosta ei vielä ole.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.