Kysymys:

Ketoselle esitettiin kysymys liittyen rengastesteihin. Olen itse lueskellut myös rengastestejä. Mieltäni on askarruttanut kysymys, kuinka paljon renkaan ominaisuudet heikkenevät, kun se vanhenee tai kuluu. Tämä on tietenkin yksilöllistä, mutta jonkunlainen arvio olisi hyvä saada.

Otetaan ihan konkreettinen esimerkki:

Rengastestissä saatetaan mitata esimerkiksi jarrutusmatkaa 100 km/h vauhdista pysähdyksiin. Tyypillisesti saattaa olla niin, että parhaalla renkaalla matka on 45 metriä, toisella 46, kolmannella 46,5 metriä jne. Huonoimmalla renkalla tulos voisi olla 55 metriä. Erot ovat siis hyvin pieniä. Mutta mitä tapahtuisi, jos voittaneella renkalla ajettaisiin 10 000 kilometriä kutakuinkin normaalia ajoa. Paljonko jarrutusmatka sen jälkeen olisi? Olisiko niin, että paras 10000 kilometrin ajon jälkeen, olisikin uusien joukossa huonoin?

Ymmärrän tietenkin, että renkaan kulumiseen vaikuttaa ajotyyli, se millaisilla teillä ajetaan ja tietenkin ikääntyminen pudottaa renkaan suorituskykyä joka tapauksessa, vaikka sillä ei ajettaisi lainkaan. Mutta Ketonen varmaan voisi yrittää tehdä parhaan arvauksen vastaukseksi kysymykseeni.

Tapio Ketonen:

Yleensä rengastestien jarrutuskokeet tehdään märällä pinnalla. Tulos riippuu pitkälti renkaan kulutuspintaseoksen ominaisuuksista. Varsinkin talvirenkaissa käytetään usein ns. cap/base-rakennetta, jossa pehmeämmän pintakumin alla on hieman kovempaa seosta antamassa kulutuspinnalle tukevuutta. Niinpä kuluneen talvirenkaan jarrutuspito on heikompi.

Kesärenkaissa tätä rakennetta ei yleensä käytetä, mutta urien väheneminen heikentää renkaan kykyä poistaa vettä tien ja renkaan välistä, joten kuluneella renkaalla jarrutustulos jää yleensä huonommaksi. Kuivalla kelillä ero on pienempi. On mahdollista, että renkaiden järjestys vaihtuisi, jos niitä testattaisiin käytettyinä. Tähän ei kuitenkaan ole mahdollisuksia. Erot eivät käytännössä ole aivan noin suuria kuin kysymyksessäsi kerrot.

 

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.