Kysymys:

Olen tilannut ensimmäisen uuden autoni ja haluaisin että se palvelee perhettäni pitkään. Kysyisin mitä mieltä olet ensimmäisestä öljynvaihdosta nykyautossa, kannattaako se tehdä muutaman tuhannen kilometrin jälkeen moottorin puhdistus mielessä? Entä miten on "sisäänajon" laita?  Auton käyttö oppaassa ei oikein ole selvää ohjetta. Onko vanhan ajan opit vielä voimissa?

Tapio Ketonen:

Varsinaisia "sisäänajoja" siinä mielessä kuin joskus 60 vuotta sitten ei enää ole tarvittu pariin sukupolveen. On kuitenkin aivan fiksua välttää äärimmäistä rasittamista vaikkapa ensimmäisten tuhanen kilometrin aikana. Nykyisissä autoissa on kuitenkin niin paljon suorituskykyä, että tämä äärimmäisyys edellyttäisi aivan erityistä yrittämistä. Autolla voi ajaa aivan normaalisti Suomen nopeusrajoitusten mukaisesti. Lähinnä Saksasa pitää olla vähän varovaisempi, mkoska siellä saa joillakin moottoriteillä ajaa niin kovaa kuin auto kulkee.

Öljyn vaihtaminen suositeltua useammin ei ole haitaksi, mutta ei siitä vielä muutaman tuhannen jälkeen ole hyötyäkään, jos ne kilometrit kertyvät jotenkin normaaliin tahtiin. Auto pitäisi kuitenkin huoltaa kerran vuodessa, vaikka ei öljynvaihdon matkavaatimus täyttyisikään.

Auton moottorin kestävyys ei nykyisin ole mikään ongelma. Yleensä se kestää helposti tuollaiset 200-300 000 km. Mutta jos aiot ajaa autolla pitkään, suosittelen kahta toimenpidettä. Ensinnäkin auto kannattaa viedä ruosteenestokäsittelyyn, se varmistaa, että auton kori pysyy turvallisessa kunnossa, eivätkä ruostevauriot yllätä myöhemmän vaiheen katsastuskäynneille. Jos myyjä valehtelee, että sitä ei tarvita, älä usko. Kokemus kertoo, että jo yksikin mahdollisimman uutea teetetty ruosteenestokäsittely jatkaa auton ikää monen monta vuotta.

Toinen suositeltava toimenpide on maalipinnan käsittely kestovahalla. Kunnollinen vahapinta helpottaa auton pitämistä puhtaana, ja se on ehdoton edellytys sille, että maalipinta pysyy kunnossa. Vahakerroksen kunnosta kannattaa huolehtia jatkossakin, ja jos maalipinta auton kyljissä alkaa tuntua karhealta pintaan kiinni jääneiden hiukkasten takia, uusi vahaus on ehdottomasti tarpeen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.