Kysymys:

Jos uudessa autossa on ensiasennusrenkaiden kanssa kevytmetallivanteet, niin miten tehdas/maahantuoja/myyjälliike on toiminut, kun auton ostajan ei tarvitse jälkikiristää vanteiden pultteja n. 500 km jälkeen? Yleinen sääntö kevytmetallivanteiden kanssa on, että asennuksen jälkeen on tehtävä jälkitarkastus n. 500 km jälkeen. Uuden auton ostajalle ei em. kehotusta anneta, joten miten ensiasennusrenkaat on kiinnitetty, että jälkitarkastusta ei tarvitse tehdä? Vai luotetaanko tuuriin, että pultit eivät löysty?

Tapio Ketonen:

Kun pyörät kiinnitetään tehtaalla, sekä vanteet että pyörien navat ovat puhtaat. Pyöränpultit tai -mutterit kiristää robotti, jonka vääntimet on säädetty hyvin tarkkaan oikeaan kiristysmomenttiin. Niinpä pyörien kiinnitystä ei tarvitse enää varmistaa.

Kun pyörät irrotetaan ja esimerkiksi kesäpyörien tilalle vaihdetaan talvipyörät, ei ole välttämättä aivan varmaa, että liitospinnat ovat asennusvaiheessa aivan puhtaat. Vanteeseen tai napaan on saattanut jäädä hiekkamurusia. Kiristysmomenttikaan ei yleensä ole kovin tarkkaan oikea. Niinpä jälkikiristys on asiallinen toimenpide. Pyörät kyllä pysyvät aika suurella todennäköisyydellä kiinni ilman sitäkin, mutta tämä on turvallisuuden kannalta aika oleellinen asia, joten parempi on tarkastaa kireys.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.