Kysymys:

Marraskuussa uusiin autoihin on tulossa rengaspainevalvonta pakolliseksi. Toiminta perustuu ilmeisesti jonkunlaisiin anturihin renkaissa ja autossa olevaan vastaanottimeen. Voiko marraskuun jälkeen uudella autolla teknisesti ajaa, jos autossa käyttää renkaita, joissa antureita ei ole, tai ne eivät toimi? Laitontahan se varmaankin on, mutta anturit ja siihen liittyvät rengastyöt ovat kuulemma kalliita ja varmaankin moni jättäisi ne asentamatta ainakin toisiin renkaisiin hinnan takia. Katsastuksessa rengaspainevalvonnan toimintaa varmaankin seurataan.

Tapio Ketonen:

Rengaspainevalvonnasta on viime päivinä näkynyt tiedotusvälineissä kohuartikkeleita, vaikka kyseessä ei ole mikään uusi asia. Rengaspaineiden valvonta voidaan toteuttaa kahdella tavalla. Yksi keino on varustaa pyörät paineantureilla, jotka lähettävät painetiedon autoon. Kun paine alittaa tietyn raja-arvon, järjestelmä varoittaa kuljettajaa merkkivalolla.Tällainen järjestelmä oli jo toisen polven Renault Lagunassa, joka esiteltiin 2001.

Järjestelmä osoittautui huonoksi ja hankalaksi, kiusallinen punainen merkkivalo paloi liian usein aivan turhaan kojelaudassa. Lisäksi aina pyörien vaihdon jälkeen auto oli käytettävä korjaamolla, jossa järjestelmälle opetettiin testerillä painetunnistimien uudet paikat. Aika usein korjaamolla koko häiritsevä järjestelmä kytkettiin pois käytöstä, näin saatiin punainen varoitusvalo pysymään pimeänä.Niinpä Renault luopui järjestelmästä parin vuoden jälkeen. Näitä on kyllä käytössä muissakin autoissa, esimerkiksi Opel Amperassa anturit antavat tarkan mumeerisen painetiedon auton kojelaudan näyttöön.

Käyttäjän kannalta parempi ratkaisu perustuu ABS-järjestelmän pyöräkohtaisten pyörimisnopeusantureiden antamaan tietoon kunkin pyörän pyörintänopeudesta. Jos jokin pyörä alkaa pyöriä muita nopeammin, syynä on todennäköisesti renkaan vähentynyt ilmanpaine. Tämä toimii tarkasti sellaisessa tilanteessa, jossa yhden renkaan paine laskee muiden pitäessä ilmansa. Järjestelmä voidaan myös ohjelmoida antamaan hälytys tilanteessa, jossa kaikkien renkaiden paine laskee tasaisesti. Tällöin seurataan jousituksen värähtelyjä ja verrataan niitä järjestelmän nollausvaiheessa muistiin tallentuneeseen tietoon. Muutos värähtelyominaisuuksissa sytyttää varoitusvalon.

Pyörimisnopeuseroihin perustuva rengaspaineiden valvontajärjestelmä on jo vuosia ollut käytössä mm. Skodalla ja Volkswagenilla.

Rengaspaineiden valvontajärjestelmä on ollut pakollinen USA:ssa alle 4 500 kg ajoneuvoissa vuodesta 2007. Euroopassa se on vaadittu kaikilta henkilöautomalleilta, jotka on tyyppihyväksytty 1.11.2012 jälkeen. Se tulee pakolliseksi kaikkiin uusiin autoihin, jotka otetaan käyttöön 1.11.2014 alkaen. Järjestelmän vaatimukset on määriteltyYK:n Euroopan talouskomission eli UNECE:n säännössä numero 64.

Vaatimus rengaspaineiden valvontajärjestelmästä on jo koskenut uusia autotyyppejä 1.11.2012 alkaen, näissä se on jo nyt pakollinen. Ensi marraskuun alun jälkeen käyttöön otetuissa autoissa se pitäisi olla aina. Ajamista sen puuttuminen ei estä, mutta häiritsevä merkkivalo saattaa palaa, jos järjestelmä vaatii tunnistimet, eikä pyörissä niitä ole.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.