Kysymys:

Tilasin uusimallisen Toyota Corolla sedanin, sen Japanissa tehdyn. Ajo on pääosin pk-seudulla jossa talvella suolaisissa kurakeleissä. Auton arvioitu pitoaika 3-4 vuotta, mutta tilanteen (välirahat aikanaan) voi olla pidempikin. Kannattaako tuo auto ruostesuojauttaa lisäkäsittelyllä uutena? Ovatko nyky-Corollat miten ruostumisherkkiä? Tuollainen käsittely maksaa siinä 500-750 euroa.

Tapio Ketonen:

Nykyisten uusien autojen ruosteherkkyys selviää jossakin tuolla vuoden 2020 paikkeilla. Silloin on kuitenkin jo liian myöhäistä. Koska ko. automalliin ei ole tehtaalla tehty muuta suojauskäsittelyä kuin pohjamaalaus, täydentävä käsittely olisi hyvinkin tervetullut.

Mutta kannattaako? Kansantalouden kannalta kyllä, mutta jos vaihdat autosi uuteen kolmen vuoden päästä, niin väliraha ei ainakaan nykymenolla muutu lainkaan, oli auto sitten ruosteenestokäsitelty tai ei. Hyöty tulee esiin vasta myöhemmässä vaiheessa, esimerkiksi 10-12 vuoden päästä.

Autokauppiaat lienevät kimpassa sopineet, että ruosteenestoa vastustetaan kuin ruttoa, koska se pidentää autojen ikää tuntuvasti. Luulevat ruosteeneston vähentävän uusien myyntiä. Jotkut jopa valehtelevat asiakkailleen, että suojauttaminen lopettaa tehtaan puhkiruostumattomuustakuun. Ei lopeta, sanovat kuluttajaviranomaiset, joten tämä ei ole este suojaukselle.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.