Kysymys:

Koeajoin uuden Focuksen 1.0 125 hv Ecoboost-moottorilla sekä B-Maxin 1.0 100 hv-moottorilla. Focus oli aivan uusi, ajettu noin 300 km. B-Maxilla oli ajettu hiukan enemmän.

Ripeässä vaihdossa ykköseltä kakkoselle molemmissa autoissa esiintyi  kova kolahdus, aivan kuin vasaralla olisi lyöty auton pohjaan. Enemmän ajetussa B-Maxissa tämä ääni kuului vain kerran.

Kysyin myyjältä syytä ääneen ja hän kertoi sen kuuluvan kaikkiin uusiin Fordeihin ja äänen häviävän kun kilometrejä tulee hiukan enemmän. Onko Tuulilasin koeajoautoissa esiintynyt tälläistä kumahtelua ja mistä se johtuu? Voiko ilmiön seurauksena autosta rikkoutua jotain?

 

Tapio Ketonen:

Rajuissa vaihtamisissa suorituskykymittausten yhteydessä käy usein niin, että jokin osa, yleensä pakoputki, kopsahtaa kiinni koriin. En ole vielä tehnyt tuolla Ford-moottorilla varustetulle autolle mittauksia, mutta aivan lähipäivinä teen. Voisin kuitenkin kuvitella, että kolmisylinterinen moottori on kiinnitrtty sen verran joustavilla kumityynyillä koriin, että tuollainen kolahtelu on mahdollista.

Joustava moottorin ripustus on kolmisylinterisessä tarpeen, koska hyvästä tasapainotuksesta huolimatta moottori värisee neloskonetta enemmän. Tuollainen repiminen ei kuulu normaaliin auton käyttöön, joten moottorin tuentaa ei kannata rakentaa sellaista silmällä pitäen. Mukavuus normaalikäytössä on tärkeämpää.

Eihän kolahtelu koskaan  mitään hyvää tee, mutta jos jossakin on korjattavaa niin kysyjän vaihtamistekniikassa. Normaalisti vaihtamalla tätä ongelmaa ei esiinny. Vaihteiden repimisellä voidaan saada paikkoja rikkoutumaan, vaikkei moottorin tuenta joustaisikaan niin paljon, että se saisi aikaan kolahtelua.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.