Kysymys:

USA:ssa on syttynyt jo useita tulipaloja fordeissa, joissa on ecoboost moottori (1.6 ecoboost), moottorin ylikuumenemisen seurauksena. Onko tietoa vastaavista ylikuumenemistapauksista suomessa? Suomen ilmasto on tietysti viileämpi kuin USA:n, mutta ainakin lisäjäähdyttimiä ecoboost moottoreihin jo asennellaan takuun piikkiin. Meillä on 1.0 ecoboost focus, johon on asennettu vetokoukku auton myyneessä liikkeessä. Eilen autoliikkeen huollosta soitettiin, että koska autossamme on vetokoukku, asennetaan  siihen lisäjäähdytin moottorin ylikuumenemisen estämiseksi peräkärryä vedettäessä.

Jos tuolla pystytään estämään moottorien rikkoutuminen, niin ennakoiminen tilanteessa tulee varmasti fordille halvemmaksi. Maailmanlaajuisesti kuitenkin erittäin kallis operaatio, jos kaikkiin ecoboost moottoreihin moinen joudutaan tekemään.

 

Tapio Ketonen:

Kiitoksia, tämä oli hyvä viesti. Googlailin tuota hieman, ja kuumeneminen sekä palot näyttävät todellakin olevan ongelmana. Tein siitä pienen jutun tuonne saitin puolelle: http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ford-ecoboostia-kiusaavat-tulipalo-ongelmat

Tietojen saaminen Suomen ylikuumenemis- tai palotapauksista on kovin niukkaa ja sattumanvaraista. Ford oli jonnekin antanut tiedon, että näitä tapauksia oli sattunut muutama Euroopassakin. Ehkä piakkoin selviää, millaisia moottoreita tuo ongelma koskee, ja ennen kaikkea mistä nuo tapaukset johtuvat. Vielä ei asiasta näytä olevan tarkempaa tietoa liikkeellä.

Päivitys:

Suomen Fordilla ei ollut nosita 1,6-litraisten moottorien ongelmista vielä mitään tietoa. Yksilitraisten kohdalla kysymyksessä ei kuitenkaan ole tulipalovaara. Tehdyllä muutoksella pyritään välttämään moottorin vaurioituminen raskaan kuormituksen jälkeen:

Kun 1,0 EcoBoost-moottorilla varustettuun Focukseen asennetaan jälkiasenteinen vetokoukku, niin autoon on asennettava samalla myös sähköinen jäähdytysnestepumppu. Sähköinen jäähdytysnestepumppu aktivoidaan, jos jäähdytysnesteen lämpötila ylittää kriittisen arvon.

Näin voi tapahtua erityisesti silloin, kun auto pysäköidään välittömästi moottorin voimakkaan ja pitkäaikaisen kuormituksen jälkeen esim. pitkäaikainen moottoritieajo raskaalla perävaunulla ja auto pysäköidään huoltoasemalle. Voimansiirron ohjausmoduli aktivoi sähköisen jäähdytysnestepumpun estääkseen moottorin ylikuumenemisen, eli sähköinen jäähdytysnestepumppu saattaa jäädä toimimaan joksikin aikaa moottorin sammutuksen jälkeen.

Autoissa, joissa on tehdasasennettu vetokoukku on aina myös sähköinen jäähdytysnestepumppu vakiona. Teidän lukijanne tapauksessa sähköinen jäähdytysnestepumppu on jäänyt syystä tai toisesta asentamatta vetokoukun jälkiasennuksen yhteydessä, ja se on asennettu myöhemmin uudella korjaamokäynnillä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.