Kysymys:

Tuulilasin numerossa 8/2014 oli Mazda 6:n kestotestiraportti ja siinä teho- ja vääntömittaukset pistivät silmääni. En nyt mikään alan asiantuntija ole, mutta eivätkös vääntö ja teho kulje aika tiukasti käsi kädessä? Eli teho on käytännössä kierrosluvun ja väännön tulo (noin yksinkertaistettuna).

Tuossa Mazdan tapauksessa teho- ja vääntökäyrät eivät vaan tunnu tätä lakia noudattavan. Mitattu vääntömomentti on valmistajan ilmoittamaa arvoa pienempi aina tuonne 5500 minuuttikierrokseen asti. Kuitenkin samaan aikaan mitatun tehon käyrä on suurempi kuin valmistajan ilmoitus. Onko joku käyrä väärässä paikassa, vai mistä on kyse?

Tapio Ketonen:

Teho saadaan yhtälöstä P = M x n/9550, tässä P = teho kW, M = vääntömomentti Nm ja n = pyörimisnopeus r/min.

Valmistajien antamat vääntö- ja tehokäyrät ovat usein aika taiteellisia näkemyksiä, ja Mazdan tehdaskäyrien muodot olivat poikkeuksellisen siloiteltuja, ihmettelimme sitä jo heti käyrät nähtyämme. Tehtaalla teho mitataan yleensä suoraan moottorin vauhtipyörältä eli ilman vaihteistoa ja muuta voimansiirtoa, meillä taas dynamometrimittauksessa voimansiirto pyörii mukana. Tämä saattaa muuttaa jonkin verran tehoarvoja eri käyntinopeuksilla.

Julkaistavat piirrokset piirretään grafiikkaohjelmassa lähteiden erilaisista asteikoista huolimatta samaan yhteiseen koordinaatistoon. Tässä vaiheessa joudutaan alkuperäisten käyrien kuvia venyttämään, jotta asteikot saadaan kohdalleen. Tarkistin juuri, että tässä vaiheessa ei ole päässyt tulemaan virheitä. Sekä mitatut että valmistajan ilmoittamat arvot ovat käyrästössä oikeilla paikoillaan. Mitatut käyrät eli yhtenäiset viivat ovat juuri sellaiset kuin Metropolia ammattikorkeakoulun autolaboratorion dynamometriltä on tulostunut.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.