Kysymys:

Onko auton vääntöarvot paras indikaattori ilmoittamaan auton hyvän ja sitkeän kuorman vetokyvyn sekä maastoisissa että maantieolosuhteissa, vai mikä olisi sellainen indikaattori?

Tapio Ketonen:

Vääntöarvo sinänsä ei anna kuvaa auton ominaisuuksista. Tärkeintä on vääntökäyrän muoto. Jos suurin vääntömomenttiarvo saavutetaan kovin suurilla kierroksilla, normaaleilla käyttökierroksilla auto voi tuntua hengettömältä.

Traktoreissa ilmoitetaan sitkeys mittaamalla vääntömomentin nousua. Mitä enemmän vääntömomentti nousee siirryttäessä suurimman tehon käyntinopeudesta suurimman väännön käyntinopeuteen, sitä parempi sitkeys. Periaatteessa samasta asiasta on kysymys autoissakin. Otetaan siksi esimerkki traktorista.

Kun peltoa kynnetään, ja vastaan tulee tiukempaa savea, tehontarve kasvaa. Jos liikutaan tehon rajoilla, kierrokset alkavat laskea. Koska ajonopeus laskee, tarvittava tehokin pienenee. Nyt on oleellista, laskeeko vetämiseen tarvittavan tehon käyrä nopeammin kuin vetopyörien tehokäyrä. Kun kohdataan se piste, jossa nämä käyrät leikkaavat, nopeuden laskeminen päättyy. Jos tähän ei päästä, on valittava hitaampi vaihde, jolla käyrät saadaan leikkaamaan.

Aivan sama tilanne on autolla mäkisissä maantieolosuhteissa. Vahvasti matalilla kierroksilla vääntävällä moottorilla varustettu auto on miellyttävä ajaa, koska vaihtamistarve on vähäisempi.

Eli jos vääntömomentti esiintyy mahdollisimman matalilla kierroksilla ja sen arvo on suuri, silloin vetokyky on hyvä. Tosin ylipitkät voimansiirron välitykset saattavat häiritä, mutta tästä selvitään käyttämällä pienempää vaihdetta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.