Kysymys:

Terve!

Autolehdet vertailevat/ihastelevat turbodieseleiden vääntöä (turbo)bensoihin verrattuna ja aina unohdetaan dieseleiden voimansiirron ja vetopyörästön pidemmät välitykset. Todellisuudessa bensamoottorilla varustetun auton vääntö renkaalla voi ollakin suurempi kuin dieselkoneisen auton renkaalla.

Onko mahdotonta julkaista jonkun jutun/kaikkien juttujen yhteydessä manuaalivaihteisten autojen vääntökäyrät eri vaihteilla ja nopeuksissa? Noiden käyrien kautta selviää koko moottorin ja voimansiirron luonne, eri vaihteiden käyttöalueen laajuus ja maksimikiihtyvyyden vaihtopaikat.

Tuota kautta diesel- ja bensamoottorien keskinäinen vertaileminen muuttuisi mielekkäämmäksi.

Tapio Ketonen:

Turbodieseleiden suurempi vääntö tekee mahdolliseksi pitemmät välitykset. Ne ovat myös tarpeen siksi, että dieselin suurin kierrosluku on noin 4000 r/min luokkaa, kun bensakoneet kiertävät noin 6000-6500 r/min paikkeilla. Ilman pitempiä välityksiä moottorin kierrokset loppuisivat kesken ennen huippunopeuden saavuttamista.

Moottorin suurinta vääntömomenttia osoittava vääntökäyrä ei muutu miksikään siitä, mitä vaihdetta käytetään. Vetäville pyörille tuleva vääntömomentti taas riippuu siitä, millaiset välityssuhteet moottorin ja pyörän välillä on. Pelkkä vääntömomentti ei kuitenkaan vielä kerro kaikkea. Kiinnostavin asia on teho. Se taas on vääntömomentin ja pyörimisnopeuden tulo. Jos pyörälle tulee suuri vääntömomentti pienellä pyörimisnopeudella, niin tehojää vähäiseksi. Ja teho sitä autoa kuitenkin viime kädessä liikuttaa.

Autoa kuljettava teho eri nopeuksilla voidaan laskea, kun tunnetaan moottorin vääntömomenttiarvot, vaihteiden ja vetopyörästön välityssuhteet ja renkaiden vierintäkehän pituus.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.