Kysymys:

Mitä tarkkaan ottaen moottorissa tapahtuu, kun hidastan suuresta nopeudesta pienempään, vaihdan vaikkapa kuutoselta neloselle mutta vaihde meneekin kokemattomuuttani/epähuomiossa kakkoselle ja auto tömähtää ja nykäisee aika rajusti eteenpäin niin kuin vastaan tulisi jokin rajoitin moottorissa? Onko tästä vaaraa moottorille, jos tätä useinkin sattuu,  ja mikä mekanismi siellä toimii? Näkyykö tästä hölmöilystä jälkiä esim. katsastuksessa ja määräaikaishuollossa?

Yritän huomioida tietenkin asiaa mutta nopeasti eteen tulevissa tilanteissa vaihdekeppi menee väärään osoitteeseen helposti,  koska pykälät ovat niin lähellä toisiaan, auto uusi ja vaihde liukuu helposti ja pehmeästi laatikossa toisin kuin aiemmissa vanhemmissa autoissani.

Ei sitten kuittailua tietämättömyydestä...ja ajotaidottomuudesta kommentoijat.

Tapio Ketonen:

Tuossa tilanteessa moottori voi karata aika tolkuttomille ylikierroksille, ja vaarana on, että jotakin hajoaa. Jos jotain hajoaa, syy siihen näkyy aika usein moottorin diagnostiikasta. Jos sieltä löytyy tieto esim. käyntinopeudesta 10 000 r/min, on turha ryhtyä vaatimaan uutta konetta takuuseen. Mikä muuten on tilanne, jossa vaihde pitäisi siirtää kovassa nopeudessa kaksi pykälää pienemmälle?

Mitään varsinaista mekaanista rajoitinta siellä ei ole, mutta moottorin pyörivien massojen saaminen yhtäkkiä pyörimään moninkertaisella nopeudella ei vain onnistu. Hidastimena toimii moottorin hitausmomentti eli inertia.

Eli jjos manuaalivaihteistolla ajat, niin on enemmän kuin kannattavaa opetella myös käyttämään sitä vaihteistoa oikein. Muuten kannattaa ajaa taksilla, tulee halvemmaksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.