Kysymys:

BMW 520 i -97. 165 000 km mittarissa. Tätä tukee myös kaikki paperit joita auton mukana tuli. Tosin kiveniskemiä on paljon ja tuulilasi kulunut. Voimansiirto tuntuisi hiukan ulisevan pikkuvaihteilla, voi olla että on normaali ääni, en tiedä kun ei ole kokemusta muista vastaavista Bemuista.

Mutta kysymykseni koskee sellaista ilmiötä että joskus välittömästi kun pääsee liikkeelle, ykkönen hyppää vapaalle KOVAN pamauksen saattelemana. Tämän jälkeen voi normaalisti laittaa vaihteen taas pesään ja lähteä liikkeelle. Auto on ollut meillä n. 7000 km ja tuo on tapahtunut n. 5 kertaa. Ihmeellisintä on että se on tapahtunut vain kun itse olen ajanut autoa.

Vaimo ajaa kuitenkin n. 95 % kilometreistä tällä Bemarilla. Eli mikä voisi aiheuttaa moisen? Itse ajan kuitenkin toisella autolla (myös manuaali) melkein 50 000 km vuodessa joten luulisin että osaan ajaa autoa. Vaihteisto toimii sinänsä erinomaisesti, vauhdissa ei kuulu juuri mitään ääntä mistään.

Pienissä nopeuksissa esim kakkosella kun nostaa kaasun nopeasti ylös, kuuluu vaimeaa kolahtelua tai "naksetta" jostain edestä päin. Eli jotain väljää on jossain kuitenkin. Pitäisikö asia tutkituttaa jotta välttyisi ehkä isommalta remontilta?

Tapio Ketonen:

Vaihteen hyppääminen pois päältä voisi johtua siitä, että se ei ole kytkeytynyt kunnolla. Jos vaikka vivustossa on hieman väljää, niin kepin liike ei välitykään riittävän hyvin vaihteistoon saakka.

Nuo naiset tuppaavat olemaan aika huolellisia toimissaan. Jospa se emäntä kuitenkin työntää sen vaihdekepin perille huolellisemmin kuin sinä.

Kolahtelu edestäpäin kaasua nostettaessa johtunee siitä, että moottorin kiinnityksessä on löysää. Kannattaa tutkia ja tarkistaa moottorin kumityynyjen kunto. Myös pakoputki voi tuottaa kolahduksia noissa kuormitusvaihteluissa. Samalla kannattaa myös tutkia vetopyörästön kiinnityskumien ja nivelakselin eli kardaanin kunto.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.