Kysymys:

Pienistä ne nykyautoilijan murheet tulee, mutta nykyisin kun on pieniä turbo moottoreita joissa erittäin kevyt moottorijarrutus, koska sehän säästää polttoainetta ok. Mutta haittapuolena olen huomannut kesärajoitusten aikaan pohjoisempana missä on mutkia mutkien perään, kun tulee satasen alueelta kahdeksan kympin alueelle ja yrittää vakkarilla himmata vauhtia niin eipä jarrutakkaan vaan joutuu käyttämään jalkaa jarrulla ja aina lähtee vakkari päältä! Mutkaisella tiellä ei aina tiedä näköjään tarpeeksi aikaisin nopeusrajoituksen vaihtumista. Ärsyttävää... :) Entäs autot joissa on aktiivinen nopeuden säädin, jarruttaako auto vai tuleeko pikavoittoja?

Tapio Ketonen:

Vakionopeudensäädin on tarkoitettu suoraan ajoon tasaisella tiellä. Tämä koskee pitkälle myös mukautuvia säätimiä, joita tuo sana aktiivinen tarkoittnee. Niissähän sitä mukautumista tapahtuu siten, että etäisyystutka hidastaa nopeutta, ettei ajeta edellä ajavan perään. Ei sekään osaa ennustaa nopeusrajoituksia. On toki joitakin vakionopeudensäätimiä, jotka säätävät nopeutta myös jarrujen avulla, mutta yleensä kyseessä on vain automatisoitu kaasunpolkija.

Mutkaisella tai mäkisellä tiellä vakionopeudensäädin on paras kytkeä kokonaan pois. Se kiihdyttää aivan väärissä kohdissa, joten sen käyttö voi nostaa kulutusta järkeä käyttävään kuljettajaan verrattuna.Liukkaalla kelillä vakkari saattaa olla jopa vaarallinen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.