Kysymys:

Hei!Ystäväni sanoo, että "Turvallisuussäädösten mukaan vuoden 2002 jälkeen alkuperäiset/tarvike -vakionopeudensäätimet pitää toimia niin, että kun cruisella kiihdyttää, myös kaasupolkimen on painuttava alaspäin."Onko tässä mitään perää?Omien kokemusten mukaan kaikki sähköisellä kaasupolkimella (drive-by-wire) varustetut autot eivät näin toimi.

Tapio Ketonen:

Siihen saakka kun joku antaa minulle tuollaisen säädöksen tarkan lähteen, pidän väitettä hölynpölynä. Mekaaniset välitykset kaasupolkimessa alkavat olla jo historiaa, elektroniikka on hoitanut hommaa jo vuosikymmeniä. Vuoden 2002 jälkeen kaasuvaijerit alkavat olla jo harvinaisia, ja mekaanisesti läppää ohjaavat vakionopeudensäätimet vielä harvinaisempia.

Vakionopeudensäätimen pitää kuitenkin kytkeytyä pois päältä, jos painetaan jarrua. Yleensä se on kytkeytynyt pois myös kytkintä painettaessa eli siis vaihdettaessakin, jotta moottori ei karkaa vaudin hidastuessa koville kierroksille. Uusimmissa autoissa on kuitenkin alkanut näkyä sellaisia vakionopeudensäätimiä, jotka kytkeytyvät kytkimen painamisen eli vaihtamisen jälkeen automaattisesti uudelleen päälle. Näissä elektroniikka kytkee vakkarin pois vain kytkimen painamisen ajaksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.