Kysymys:

Autossani on ESP ja tehdasasenteinen tasanopeussäädin. Autoni ohjekirjassa sanotaan että liukkaalla kelillä ei saa käyttää vakionopeussäädintä. Kumpi on liukkaalla parempi, ajaa tasanopeussäätimen kanssa vai jalka kaasupolkimella, olettaen että tie on suora ja liikenne rauhallista. Onko nykyään ESP:t suunniteltu toimimaan yhdessä tasanopeussäätimen kanssa.

Tapio Ketonen:

Suosittelen maalaisjärjen käyttöä. On tie miten suora tahansa, mutta jos sen pinta on märkää peilijäätä, ei sillä kelillä pidä ajaa vakkari päällä. Ohjekirjan varoituksen lähtökohta on se, että liukkaalla kelillä vakionopeudensäätimen antama kaasun lisäys voi saada vetävät pyörät luistamaan, ja se yleensä vaikeuttaa auton hallintaa. Kuljettaja voi helpommin keventää kaasua luiston alkaessa, jos vakionopeudensäädin ei ole kytkettynä toimintaan. Normaalilla talvikelillä vakionopeudensäädintä voi käyttää normaalisti.

Muistelen, että yleensä jos ESP alkaa puuttua auton menoon, samalla vakionopeudensäädin kytkeytyy pois päältä. En ole tuota kokeillut, mutta tuollainen toiminta tuntuisi loogiselta. Kytkeytyyhän se pois silloinkin, kun autoa jarrutetaan jalkajarrulla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.