Kysymys:

Onko joku tutkinut, miten paljon vakionopeussäätimen käyttö lisää polttoaineen (bensiini) kulutusta maantieajossa ? Itse ajelen reilun kolmenkymmenen kilometrin vakituista matkaa edestakaisin, ja olen "jalkakaasulla" ajaen päässyt noin 0,3 l/km pienempään kulutukseen kuin säätimellä. Ajoaika on sama, nopeus toki vaihtelee ylä/alamäki-jaksoilla, tietysi muu liikenne huomioiden.
Toinen asia on pienin moottorin kierrosluku tasaisessa ajossa. Omassa kaksoismassa-vauhtipyöräisessä moottorissa olen pitänyt alarajana 2000 r/min. Pitäisikö nostaa hieman bensankulutuksen lisääntymisen uhallakin ?

Tapio Ketonen:

Ei ole tuota kulutuslisää mitattu, mutta sehän on itsestään selvää, että vakkari nostaa kulutusta. Sehän polkee kaasua tasan väärään tahtiin, painaa kaasun pohjaan ylämäessä ja jarruttaa moottorilla alamäessä. Jalalla kaasua poljettaessa jokainen kuski päästää nopeuden elämään juuri noin kuin kerrot.

Tuo 2000 r/min on minun mielestäni jo aivan riittävän paljon. Tärkeintä on, että vältetään ajamasta aivan pienillä kierroksilla eli 1200-1500 r/min. Noillakin kierroksilla kaksoismassavauhtipyörällä varustettu auto kulkee hienosti, mutta vauhtipyörän jouset saavat jo melkoista kyytiä. Ilman kaksoismassamekanismia noin pienillä kierroksilla ajamisesta ei tulisi oikein mitään. Parissa tonnissa jo mikä tahansa moottori vetää tasaisesti.

Tuosta varovaisuudesta huolimatta ei se kaksoismassasysteemi kuitenkaan ole ikuinen, mutta ehkä se auttaa siirtämään remonttia aika reilusti suuremmille kilometrimäärille.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.