Kysymys:

Ranskalaisten autojen eriarvoisuus vakuutusmaksuluokissa! Olen kysynyt ja kysynyt tätä asiaa vaikka mistä saamatta kuitenkaan vastausta. Kuka ja miten maksuluokat määräytyvät. Miten on mahdollista että em. autojen maahantuojat antavat tilanteen jatkua ennallaan?

Vakuutusmaksuluokat ovat Ranskalaisissa järjestään korkeammat kuin muissa. Olen huvikseni laskeskellut vakuutusmaksujen osuutta kestotestiautoihin ja niillä on huomattava merkitys €/km kustannuksiin.Muilla on kuitenkin melkoinen markkinaetu muille.

Tapio Ketonen:

Liikennevakuutuksen maksuluokat määräytyvät ensisijaisesti moottorin iskutilavuuden perusteella. Näin määrättyä luokkaa korjataan vakuutuskorvaustilastojen perusteella. Jos jokin automalli on tavallista enemmän tai vähemmän altis aiheuttamaan onnettomuuksia, luokkaa korotetaan tai lasketaan pykälä tai pari.

Periaatteessa myös vapaaehtoisen autovakuutuksen eli kaskon maksuluokissa auton koolla on vaikutusta, mutta ennen kaikkea vakuutusmaksuihin vaikuttavat auton korjauskustannukset.

En ole tutkinut, ovatko ranskalaisten autojen vakuutusmaksut kalliimpia kuin esimerkiksi saksalaisten, enkä tarkkaan tunne maksuluokituksen määräytymismekanismia. Ainakin Saksassa luokituksessa käytetään ns. normikolaria, jossa pienen vakioidun törmäyksen aiheuttamat korjauskustannukset määräävät, millaiseen maksuluokkaan auto joutuu.

Jos mainitsemasi vakuutusmaksujen kalleus koskee vapaaehtoista vakuutusta, ilmeisesti ranskalaisten autojen korjauskustannukset ovat tavanomaista korkeammat. Jos se taas koskee liikennevakuutusta, selityksen on pakko olla se, että niillä aiheutetaan keskimääräistä enemmän vahinkoja.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.