Kysymys:

Olen mittaillut farmariautojen tavaratiloja ja laskennallisesti sijoitellut niitä 20x10x5 VDI palikoita. Kysymyksen aiheenion saksalaisten autojen VDI luvut. Ainut selitys mikä antaisi lukemat oikeille suuruusluokille on, että he ilmoittavat tilavuuden kattoon asti ja muut siihen väliverhoon.

Tutkikaapas vähän tarkemmin esim seuraavia: -Audi A4 Avant 490 litraa -Saab 9-3 Sport Combi 421 litraa -Citroen C5 505 litraa Kaksi ekaa olen mitannut tarkasti ja käytännössä saabin kontti on selkeästi isompi tulkitsee minkälaisilla palikoilla tahansa. Pituus pari senttiä lyhyempi mutta kun eskimääräinen leveys on 15 senttiä isompi (pieni osa vajaan sentin kapeampi mutta puolet 30 senttiä leveämpää), korkeus verhoon täsmälleen sama ja lisäksi Audin kontti lyhenee ylöspäin tultaessa enemmän, niin ei voi mitenkään tunkea enempää palikoita Audiin ellei lastaa kattoon asti. Vaikka saabin kapeammalta kohdin jäisikin millistä kiinni ettei joku palikkarivi sovi, niin silti muualla on niin paljon enemmän väljyyttä, että sopii vähintäin saman verran. Ja virallisissa luvuissa siis Audiin menee kymmeniä palikoita enemmän.

Sitikkaa en ole mitannut mutta kuvien perusteella löytyy sekä pituutta että leveyttä kymmenen senttiä enemmän kuin muissa mainituissa, mutta virallisia litroja silti vain 15 enemmän kuin Audissa.

Tapio Ketonen:

Aivan ensimmäiseksi: Opettele kirjoittamaan hakkaamatta jatkuvasti sitä enteriä eli kappaleen vaihtoa! Oli pakko napsia ne pois, koska silloin rivien viimeiset ja seuraavien ensimmöiset sanat olisivat menneet yhteen. Systeemi kun ei tunnista tuota kappalevaihtoa edes väliksi.

Tuo tavaratilojen mittaaminen on aika hankala homma. Emme ole katsoneet aiheelliseksi hommata tuhatta tuollaista palikkaa, joilla voisimme mitata tavaratiloja VDA-normin tai ISO-normin 3832 vuonna 2002 uudistetun version mukaisesti.

Me arvioimme tavaratiloja ensisijaisesti käyttökelpoisuuden perusteella, ja tässä olemme jo yli 30 vuotta käyttäneet oivallisena apuna yleistä suomalaista moduulimittaa, kaljakoria. Tämän mittaustavan käyttökelpoisuus parani 80-luvun alussa, kun panimoteollisuus siirtyi yhtenäisiin koreihin. Sitä ennen Koffilla, Mallaskuomalla, Harwallilla ja mitä niitä firmoja nyt olikaan, kaikilla oli hieman erilaiset korit, vaikka pullot olivatkin samanlaisia.

Joku vuosi sitten saksalainen AutoBild-lehti mittaili tavaratiloja, ja hekin havaitsivat, että valmistajien ilmoittamat tilatiedot heittävät melkoisesti mittaamalla saaduista. Kaipa tuokin asia olisi sellainen, että se pitäisi mittauttaa jollakin VTT:n tyyppisellä tutkimuslaitoksella kuten pakokaasupäästöt.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.